Ook horrorgame Silent Hill f struikelt op PS5 Pro

Silent Hill f PS5 pro

Hoewel de PS5 Pro de sterkste van de twee PS5-consoles zou moeten zijn, is de performance van verschillende games op het toestel minder sterk. Of beter: minder goed geoptimaliseerd. En de nieuwe horrorgame Silent Hill f vervoegt dat rijtje.

Volgens de techneuten van Digital Foundry heeft het alles te maken met de Unreal Engine 5 die botst met de PSSR-upscaling technologievan de PS5 Pro. Op de PS5 Pro heeft Silent Hill f slechts 1 grafische modus met de naam ‘Enhanced’. Dat is een mix van de Quality en Performance modi uit de gewone PS5-versie van de game. Die Enhanced modus haalt zo goed als altijd een stabiele 60 fps en een resolutie die nagenoeg hetzelfde is als de Quality mode.


Op de PS5 Pro maakt Silent Hill f gebruik van PSSR, de ingebouwde grafische upscaler van de console. En daar gaat de performance de euhm… mist in. De upscaler zorgt namelijk voor shimmering, omdat PSSR grafische details probeert te herkennen en bij te schaven. Daardoor zie je voortdurend een pulserend, soms fonkelend of gepixelleerd effect op je scherm.

Hieronder kan je de volledige uitleg van Digital Foundry zien. Vanaf 9:39 leggen ze de problemen op de PS5 Pro haarfijn uit. Nu goed, het is allicht een minpuntje dat minder op de zenuwen werkt dan de framerateproblemen van andere Unreal Engine 5 games zoals Metal Gear Solid Delta: Snake Eater en recent ook Borderlands 4.

Hopelijk kan Konami dit nog aanpakken met een update.

REACTIES (2)

  1. chrisco

    Pro staat voor problems.

Een reactie achterlaten