fbpx

Ontwikkelaar Demon’s Souls: “De DualSense werkt als een soort Spider Sense”  

Demons Souls

Terwijl de launch van de PS5 steeds dichterbij komt, geraken steeds meer details over Sony’s console bekend. Volgens Gavin Moore, creative director van Demon’s Souls werkt de PS5-controller een beetje als een Spider Sense: ze waarschuwen je voor inkomend gevaar. Ook het 3D-geluid kan je helpen overleven in deze aartsmoeilijke game.

Wij mochten Gavin even opbellen tijdens onze lunch om meer te weten te komen over Demon’s Souls en de PS5.


Hey Gavin, bedankt om even tijd vrij te maken. Crazy dat je een interview wil doen om 3u ’s nachts. Wat een werkethiek.

Euhm, thanks, maar het is hier zeven uur ’s avonds. Ik woon in Tokio, niet de VS. Ik werk voor Sony’s Team Japan en van hieruit werken we samen met de Amerikanen van Bluepoint. Maar bedankt voor het compliment.

Hoe is de bal aan het rollen gegaan om een klassieker als Demon’s Souls te gaan hermaken?

Ik werk al 17 jaar in Tokio als developer, ik heb aan horrorgames zoals Siren gewerkt en erna ben ik bij Sony’s Japan Studio’s begonnen. Daar zijn we gaan samenwerken met Bluepoint Studios voor de remake van Shadow of The Colossus. Toen dat project af was, dachten we: hoe kunnen we de lat nog hoger gaan leggen? Vanuit Sony kwam het idee: waarom pakken we Demon’s Souls niet aan? Bijzonder gewaagd, maar we zijn er vol ingevlogen. Da’s ondertussen drie jaar geleden.

Demons Souls ManEater

Hoe moeten we Demon’s Souls het best noemen: remaster, remake of reimageining?

Wij noemen het een remake. Een grondige remake. We hebben alles van nul opnieuw gemaakt. En dan bedoel ik echt alles. Van 3D-modellen van de wapens en items tot animaties van elk monster en ganse levels opnieuw. Om maar aan te tonen wat er komt bij kijken: we hebben de originele soundtrack helemaal ontleed en die opnieuw laten opnemen door een symfonisch orkest. Daarna hebben we duizenden geluidseffecten en layered sounds toegevoegd zodat alles netjes in elkaar vloeit. Het was een stevige klus voor onze sound designers, maar het resultaat is best crazy. Dat zal je wel horen.

Het klinkt alsof je de afgelopen drie jaar wel je handen vol hebt gehad?

Ja, het was een geschifte rit. De grootste uitdaging daarbij is dat je trouw moet blijven aan het origineel, maar tegelijkertijd nieuwe dingen moet doen zodat het hedendaags aanvoelt. Het eerste wat je moet doen als je met een remake begint: ontleden wat die game precies tot die game maakte en die kernwaarden nooit uit het oog verliezen. Maak je een remake, dan moet je eigenlijk de ultieme versie van dat spel willen. Niet zoals-ie toen was, maar hoe hij na die jaren in de hoofden van de fans zit.

Klinkt als een lastige klus…

Een remake van cultgames maken is stukken lastiger dan een nieuw project waar je helemaal je eigen ding mag doen. Weet je, Demon’s Souls was gemaakt voor PS3, maar de technologie van de console was toen niet sterk genoeg om de game te maken die het team van FromSoftware wou. Dankzij de nieuwe hardwaremogelijkheden van de PS5 hebben we dat wel kunnen doen.

De nieuwe trailer is trouwens erg cool cool. Wanneer de spin de tunnel in lichterlaaie zet. We kregen er even kippenvel van…

Ja, vet hé? Dat bedoel ik dus met grondig remake. We hebben alle boss battles herontworpen en deels herbedacht. In het origineel spuwt de spin vuurballen. Wij hebben die attack vervangen door deze. Visueel indrukwekkend en tegelijk typisch Demon’s Souls. Deze aanval is ontworpen om de speler nederig te maken. Het vuur dwingt je achteruit, tot je helemaal terug aan het begin van de tunnel staat. Het startpunt van het gevecht. Eigenlijk is het onze manier van zeggen: nice try.

De gameplay ziet er ook clean uit. Geen HUD of levensmeter te bespeuren. Of is dat enkel voor de video?

Nee hoor. Je kan de game zo spelen als je dat wil. We hebben heel wat voorkeursopties toegevoegd zodat je zelf alles kan instellen. De camera is bijvoorbeeld vernieuwd zodat hij niet meer dwars door muren gaat zoals vroeger. Diehard fans hebben nog de optie om de ouderwetse camera in te schakelen. Je kan ook kiezen welke metertjes op het scherm staan. Of ze na een tijdje laten verdwijnen. Het maakt de beleving een stuk filmischer. We hebben zelfs een Cinematic Mode toegevoegd zodat alles in 4K draait. Dan komt de game pas echt grafisch tot zijn recht. Maar je krijgt wel maar 30 fps in plaats van 60. Maar wat ziet het er dan fantastisch uit.

Maakt de framerate nu echt iets uit? We hebben vaak het gevoel dat die discussie puur theoretisch is.

O ja, het maakt een wereld van verschil. Zet je ‘em op Performance Mode dan draait de game aan 60 fps en dat voel je in de gameplay. Het hoeft te maken met snellere responsiviteit en kortere reactietijd, allemaal mogelijk door die hogere framerate. Je kan plots preciezer wegrollen, beter getimed verdedigen en meer van die dingen. Het is moeilijk om uit te leggen, maar alles voelt nog een stuk preciezer. Dus tip aan de nieuwkomers: gewoon Performance mode opzetten.

Demons Souls OldHero

Heb je niet overwogen om een lagere moeilijkheidsgraad toe te voegen zodat de game minder afstraffend is voor nieuwkomers?

Wij gebruiken de term ‘uitdagend’. En nee, dat zou oneerbiedig zijn ten opzichte van het origineel en zijn fans. Er zijn opnieuw geen verschillende moeilijkheidsniveau’s. Maar de features van de PS5 maken de strijd iets gemakkelijker. De haptische feedback bijvoorbeeld van de DualSense is er zo eentje. Waar je vroeger enkel audiovisuele cues had om bijvoorbeeld te verdedigen en een parry uit te voeren, voel je het nu al een halve seconde eerder aan controller. Het is haast een zesde zintuig. Een soort Spider Sense. Een hele klus om het gedaan te krijgen, maar achteraf bekeken maakt het echt een verschil. Zo voel je nu ook aan de triggers wanneer een vijand houwt en jouw schild raakt. Alsof ze even blokkeren. Echt cool.

Het neemt niet weg dat het nog steeds een zeer uitdagende game is voor nieuwkomers.

Weet je, je zal sowieso veel sterven. Demon’s Souls bestraft risicogedrag en beloont tactiek. Maar wat veel speler toen deden afhaken, was het wachten. Telkens je op PS3 stierf, moest je twee minuten zitten staren naar een laadscherm. En dat ontmoedigde veel spelers. Het was te veel hassle. Dankzij de SSD zijn er geen laadtijden meer. Je sterft en een seconde later kan je terug aan de slag. Dat helpt.

Nog tips voor nieuwkomers?

O ja, speel Demon’s Souls alsjeblieft met een headset op. De 3D audio van de PS5 is fantastisch. De Tempest engine van de PS5 zorgt voor een 360 graden spherewaarbij het geluid van overal komt. En het helpt je ook bij het spelen. De laatste keer hoorde ik een pijl komen aanzoeven rechts achter mij. In een reflex dook ik naar de andere kant. Ook in het echt. Onderschat de impact van 3D-geluid op de gameplay niet. Het helpt je echt bij het overleven in Demon’s Souls.

Demon’s Souls verschijnt op 19 november voor PlayStation 5.

Een reactie achterlaten