fbpx

Nintendo Labo

Van het gamehuis dat ons 20 jaar geleden al een rudimentaire VR-bril op poten bezorgde en 8-bit games liet besturen met een plastic handschoen, komt alweer een extravagant idee die overmatig gebruik van geestverruimende substanties op kantoor doet vermoeden. Een reeks kartonnen accessoires die je eerst zelf in elkaar moet knutselen, om vervolgens in combinatie met de Switch tot tactiele game-ervaring om te toveren. Origineel? Zonder twijfel. Vermakelijk? Absoluut, al slaat dat vooral op het eerste deel van de Nintendo Labo-ervaring.


Bob de Bouwer

En daarmee bedoelen we: het in elkaar steken van het kartonnen racestuur, de vishengel en meer van het ongein dat je aantreft in de Variety Kit, is het grootste deel van Nintendo Labo’s charme. Omdat dankzij de interactieve instructievideos het bouwen poepsimpel is en zelfs een onhandige kluns zoals mezelf een meesterbouwer laat voelen. Knutsel je met twee, dan wordt het nog leuker. Met zoonlief of je kleine zusje samen een piano bouwen, is een aangename afwisseling tussen het doorsnee gamegeweld. En ook best tijdsintensief. Elk accessoire neemt gemiddeld zo’n twee uren in beslag. De robot die je in de aparte (en ook duurdere) Robot Kit vindt minstens het dubbele. Waar voor je geld? Zeker wat tijd betreft.

Het leukste aan het bouwen? Door alles zelf te knutselen, krijg je inzicht hoe het slimme karton werkt en hoe verdomd vernuftig Nintendo dit bedacht heeft. Het aanbrengen van de tientallen fluorescerende stickers is een pain in the ass, maar het legt het grootste geheim van deze Labo bloot: de infrarode sensor aan de onderkant van de rechtse Joy-Con die beweging van kartonnen onderdelen vertaalt naar de game zelf. En dat is het leuke aan Nintendo labo. Naast een lesje in handigheid, is het ook een leuk verpakte les mechaniek en programmeren voor beginners. Want bij beide kits kunnen gevorderden in de Toy-Con Werkplaats terecht om te experimenteren met de technologie en je eigen uitvindingen te bedenken.

Magere gameplay

Het enige probleem met dit concept: wanneer de kartonnen vormpjes zijn uitgeduwd, in elkaar gezet en je met veel verwondering de eerste keer de bijhorende mini-game hebt gespeeld, is de magie snel voorbij. De gameplayervaring kan je niet bepaald diepgaand niemen en verwondering maakt al snel plaats vrij voor verveling. Het hengelen naar karpers en racen met je zelfgemaakte accessoires, is leuk de eerste keer, maar Nintendo slaagt er niet in om te blijven boeien. Hetzelfde geldt voor de Robot Kit waar het vernuftige robotpak erg tot de verbeelding spreekt, maar op gameplayvlak snel gaat vervelen voor zijn hoge prijs (80 euro). Dat we veel meer tijd gespendeerd hebben aan het bouwen, dan aan het spelen, maakt duidelijk dat Nintendo nog wat werk aan de winkel heeft.

Maar laten we dit sterk staaltje originaliteit niet te hard aanpakken: alle kudos voor Nintendo dat zij de ballen hebben om innovatief uit de hoek te komen. En als dit nog maar de eerste stappen zijn van Nintendo richting nieuw gameconcept, dan zijn we erg benieuwd naar de nabije toekomst.

[thb_gap height=”30″]
8.3
  • vernuftig design
  • samen bouwen
  • origineel
  • magere gameplay

BESLUIT

We hebben ons rot vermaakt met het knutselen, maar op gameplayvlak valt deze Nintendo Labo wat magertjes uit. Desalniettemin een geslaagd concept dat smaakt naar meer!

Een reactie achterlaten