Nacon MG-X Smartphone Gaming Controller

Nacon MG X Smartphone

De Franse hardwarefabrikant Nacon profileert zich al jaren als een belangrijke speler in de wereld der gameaccessoires. Tot voor kort bestond de catalogus van het bedrijf vooral uit controllers voor specifieke consoles, maar met deze MG-X controller zetten ze voluit in op mobile gaming.

Nacon MG X review 2

Smartphone controller

De MG-X is een bluetooth controller met een kwaliteitslabel van Xbox. Het design werd gebaseerd op dat van de Xbox One/Series X controller, wat ervoor zorgt dat het meteen comfortabel en bekend aanvoelt. Je kan de MG-X in theorie als zelfstandige controller gebruiken om games op je smart device op afstand te bedienen, maar de écht kwaliteit ervan ligt natuurlijk in het uitschuifmechanisme.

De twee helften van de controller kan je namelijk uitschuiven en er je smartphone tussenplaatsen. Die zit vervolgens klikvast, waardoor je je telefoon simpel omtovert tot een handheldconsole. Alle mobile games die een controller ondersteunen kunnen op deze manier handig gespeeld worden.

De MG-X weegt minder dan de Nintendo Switch en is ook iets compacter, waardoor het toestel goed in de hand ligt. De controllerfuncties zijn grotendeels hetzelfde als die van een Xbox-controller, behalve dat er geen rumble feature aanwezig is. Het enige dat wat ongemakkelijk overkomt, is de plaatsing van de View- en Menuknoppen ten opzichte van de linker analoge stick enerzijds, en de letterknoppen anderzijds. Het is echter een klein euvel dat je  na een uurtje gamen met de MG-x gewoon raakt.

Nacon MG X Smartphone review

Game Pass in je handen

Helemaal tot zijn recht komt de MG-X natuurlijk met de Xcloud-toepassing. Deze laat je toe om een selectie van Xbox Game Pass titels te spelen via streaming, rechtstreeks op je smartphone. Xcloud bevindt zich momenteel nog in bètafase, maar werkt al behoorlijk goed, op voorwaarde dat je over een sterke wifiverbinding beschikt. Zo kan je zelfs zonder Xbox of gaming pc toegang krijgen tot een deel van de Game Pass bibliotheek. En dan is een controller als deze natuurlijk zeer handig als extra tool. Games als Hades, Psychonauts 2, Doom Eternal of Skyrim naar je smartphone streamen betekent urenlang gameplezier in een formaat dat je altijd op zak hebt. De batterij van de MG-X gaat maximaal rond de 20 uur mee, dus meer dan voldoende voor enkele gamesessies. Opladen gaat eenvoudig met een meegeleverde USB-kabel.

Samengevat is dit een nuttige, maar voorlopig niet essentiële, accessoire voor al wie lid is of wil worden van Xbox Game Pass. Gamen op de pc of console blijft toch een pak makkelijker, zeker bij de meer uitgebreide titels, en veel hangt af van je wifi. Wél is het dankzij zijn praktische en vertrouwde design één van de beste manieren om te gamen op je smartphone, wat in de toekomst volgens ons meer en meer zal ingeburgerd geraken.

Het prijskaartje van 99,99 euro voelt momenteel hoog aan, puur op basis van hoe vaak we het vandaag de dag zouden gebruiken. Maar absoluut een sterk ontworpen controller, die mobile gaming enkele flinke stappen voorwaarts laat zetten.

• de Game Pass in je handen
  • voelt erg vertrouwd
  • ligt goed in de hand
  • prijzig
  • enkel voor Android smartphones

Een handig hebbeding waarmee je onder andere Game Pass games op je smartphone kan spelen. Speelt ontzettend lekker weg, maar helaas enkel op Android phones. Even wachten op een (goedkopere) herziening?