fbpx

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin overtreft onze verwachtingen

Monster Hunter stories 2 review

Capcom zet tegenwoordig zwaar in op hun geliefde Monster Hunter reeks. Eerder dit jaar konden we al genieten van de geslaagde actiegame Monster Hunter Rise en nu worden RPG-fanaten op hun wenken bediend met Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin op De switch.

Wings of Ruin

Wings of Ruin is het vervolg op de Nintendo 3DS spin-off Monster Hunter Stories. Deze game uit 2016 stak de franchise voor het eerst in een RPG-jasje. Hoewel er tijdens je avontuur verschillende referenties naar de voorganger te ontdekken vallen, is verdere kennis van de originele plot absoluuut niet noodzakelijk. Het verhaal is immers kinderlijk eenvoudig te volgen.


Wanneer overal ter wereld talloze gevaarlijke Rathalos verdwijnen, komt alle hoop op jouw schouders te liggen. Jij ontfermt je over een pasgeboren Rathalos en met de hulp van verschillende monsties (later hier meer over) en andere reiskompanen proberen jullie het mysterie van de verdwenen wezens op te helderen.

Naast het bestrijden van monsters heb je ook de handen vol om uit de handen te blijven van de hunters. Zij zijn er namelijk van overtuigd dat jouw Rathalos in staat is de wereld te vernietigen. Qua toon bevindt Wings of Ruin zich tussen een doorsnee Pokémonverhaal en de complexere plot van een Final Fantasy.

Monster Hunter Sories 2 serveert zeker geen avontuur waar je achteraf aan terugdenkt, maar is een stuk beter uitgewerkt dan het doorsnee Monster Hunterverhaal. Maar goed ook, want met dit avontuur ben je zeker 30 uur zoet, en dat is dan nog zonder de post-game content en zijmissies gerekend.

Monster Hunter Stories 2 Wings of Ruin 2021 05 26 21 014

Matige performance

Als je al even nieuwsgierig de score bekeek, dan weet je dat we best te spreken zijn over deze game. Toch eerst even stilstaan bij een minder goed uitgewerkt aspect: de matige performance op Switch. Hoewel de game in tegenstelling tot hun oorspronkelijke bronmateriaal een eenvoudiger cell-shaded look aanmeet, leidt dit niet per sé tot een soepeler performance.

Op Switch kregen we geregeld te maken met framerates die een stuk lager aanvoelden dan de geadverteerde 30fps en op de wereldkaart popten meerdere objecten vanuit het niets op ons beeldscherm. Je moet ook voor elk gevecht een tijdje wachten, in die mate zelfs dat we soms dachten dat het spel vastliep.

Gelukkig horen we positievere verhalen over de performance van de pc-versie. Verrassend sterk vonden we de grootte van de hoeveelheid gevarieerde locaties. En hoewel de cell-shaded look niet altijd even geslaagd is, zien de monsters er fantastisch uit. En daar draait het uiteindelijk allemaal om. Speciale vermelding overigens voor de soundtrack die bijdraagt tot de fantastische sfeer van je avontuur.

Monster Hunter Stories 2 battle

Monsterlijk goede gevechten

En dan zijn we aanbeland bij het aspect waar Wings of Ruin in uitblinkt: de gevechten. Samen met jouw monsties – ja, komen we straks op terug – en een AI-bestuurde kompaan brengt het verhaal je van het ene verwoestende monster naar het andere. Deze kan je te lijf gaan door rekening te houden met hun aanvalstype: attack, speed of technical. Denk schaar-steen-papier maar dan Monster Hunter style.

Wie de voorganger speelde, heeft hier een streepje: als je de monsters een beetje kent, kan je vaak voorspellen welk aanvalspatroon je mag verwachten. Als ze boos worden, durven de monsters al eens van strategie veranderen, dus opletten blijft de boodschap.

Maar daar blijft het niet bij: elk monster is ook nog eens zwak tegen een bepaald wapentype. De verschillende onderverdelingen zijn slashing wapens zoals het grootzwaard, blunt wapens zoals de hamer en piercing wapens zoals pijl en boog. Wisselen van wapens kan makkelijk tijdens de gevechten en dat is noodzakelijk want niet elk lichaamsdeel vereist eenzelfde aanpak.

En dan is er nog de kinship meter waar je rekening mee moet houden. Door goed samen te werken met je monstie, vult je kinship meter, oftewel je limit break voor Final Fantasy kenners, waarna je een hele krachtige aanval kan lanceren. Er zijn nog meer aspecten waar je rekening mee moet houden tijdens de combat, maar laten we het hier op houden: Capcom heeft de combat erg sterk uitgewerkt. Net als in de hoofdreeks zijn de monstergevechten zeker niet in slaapmodus te voltooien en dat vinden we alleen maar goed.

UfjxAAM7aHZkdTd4DquqdM

Monsties

Monsties is de naam die Capcom gebruikt voor de goede monsters die aan jouw zijde vechten. Hoe je die zover kan krijgen? Simpel: tijdens je avontuur kom je geregeld monsternesten tegen en daaruit steel je gewoon enkele eieren. Wanneer die uitkomen, denken de mini-monstertjes dat jij hun moeder bent en zodoende doen zij alles wat je hen vraagt.

Naast het levellen van je monsties tijdens gevechten, kan je ze ook sterker maken via een zogenaamde ‘rite of challenge’. Dankzij dit ritueel kan je de skills van je ene monstie aanleren aan de andere door de eerste op te offeren. Het levert je hele coole monstercombinaties en skills op die vooral in post-game van pas kunnen komen.

Multiplayer

Al die monsters afslachten doe je natuurlijk niet zomaar voor het plezier. Met de overblijfselen van je slachtoffers maak je de mooiste outfits en de coolste wapens. Nog iets dat rechtstreeks uit de hoofdserie is overgewaaid. Al moeten we dan wel zeggen dat craften en upgraden van je wapens en gear hier een stuk eenvoudiger is.

En dan is er nog multiplayer: je kan in co-op tegen monsters vechten of het tegen elkaar opnemen. We zijn er nu al van overtuigd dat dit spel nog heel lang online blijft verder leven. Wel een waarschuwing: gezien het enorme aantal monstie combinaties en skills, is strategisch inzicht wel noodzakelijk om hier trots overeind te blijven. Het hoofdverhaal dien je trouwens wel in je eentje te voltooien, multiplayer gevechten zijn een aparte modus. Wie Monster Hunter World volledig in multiplayer speelde, zal dus hier een andere strategie moeten gebruiken.

Monster hunter stories 2

En dat is nog niet alles…

Ben je na 30 uur spelen klaar met het hoofdverhaal, dan wacht je nog minstens evenveel plezier post-game. We willen Capcom hiervoor lof betuigen, want veel turn-based RPG’s eindigen tegenwoordig bij de credits. En natuurlijk zitten hier de aartsmoeilijke gevechten verstopt. Toch klaar met alles wat de game te bieden heeft? Capcom heeft al tot het einde van het jaar een resem gratis updates aangekondigd zodat het spel nog lang relevant blijft voor de fans. Veel waar voor je geld dus en dat mag ook eens.

8.5
  • monsterjagen blijft ook turn-based supervet
  • veel diepgang in de gevechten
  • massa’s coole armor en wapens
  • talloze uren speelplezier én uitgebreide postgame
  • performance op Switch doet pijn aan de ogen
  • erg matig verhaal voor een RPG

BESLUIT

We hebben ons uren vermaakt met deze RPG-versie van de Monster Hunter-reeks en zijn nog lang niet klaar. De typische Monter Hunter feel is aanwezig en nu kunnen ook spelers die het niet zo op actiegames begrepen hebben, ook ervaren waarom Monster Hunter een fenomeen is in Japan en ver daarbuiten. Aanrader!

Een reactie achterlaten