fbpx

Microsofts overname van Activision zorgt voor spanning bij Sony

Sony Call of Duty

Hoewel Sony altijd een krachtige positie had in de sector van videogames, zorgt de mogelijke overname van Activision door Xbox voor spanning bij de uitgever. Logisch, want de concurrentie wordt immens als de deal doorgaat. En daarbij is de populariteit van Call of Duty een belangrijke factor, volgens Sony.

Uiteraard wordt het voorstel van de overname nog uitgespit door overheden over de hele wereld. Om meer inzicht te verschaffen in mogelijke risico’s, heeft Sony een enquête ingevuld om zijn visie op de overname bekend te maken. Dat document, compleet met antwoorden, is in Brazilië verrassend genoeg publiek gemaakt. Het levert een paar interessante antwoorden van de Japanse consolebouwer, die verrassend veel belang hecht aan de status van Call of Duty als franchise.


Hoewel Microsoft aankondigde dat Call of Duty een multi-platform franchise zou blijven, is Sony niet op zijn gemak. Zo noemt de Japanse uitgever de franchise ‘een essentiële blockbuster’ en een ‘AAA-game zonder concurrentie’. Volgens Sony is het ‘onmogelijk om ooit een rivaal te creëren voor Call of Duty’. De franchise is immers een symbool van het first-person shooter genre’.

Sony ging zelfs nog dieper in detail door de ontwikkelingscyclus van Call of Duty games uit te leggen. Elke release van Call of Duty neemt 3 tot 5 jaar in beslag. En gezien Activision jaarlijks een nieuw deel uitbrengt, worden elk jaar miljoenen dollars geïnvesteerd. Volgens Sony zouden er in totaal 1200 mensen aan elke game werken. En daar komen nog 1500 mensen bij, die verantwoordelijk zijn voor het uitgeven van de game en de distributie. Activision heeft dus meer medewerkers voor één franchise dan de meeste uitgevers over al hun studio’s samen.

Volgens Sony is er geen enkele ontwikkelaar die dezelfde graad van financiële middelen en expertise kan toewijden aan een franchise. Bovendien is Call of Duty niet meer weg te denken uit het shooter-genre. Als spelers overschakelen naar een alternatief, dan verliezen ze de bekendheid met de franchise, de vaardigheden en zelfs de vrienden die ze maakten in de game.

De Japanse uitgever haalt aan dat Call of Duty het in zwakkere jaren ook beter doet dan tal van andere reeksen. Zo haalde Call of Duty: Vanguard lagere scores, maar was het nog steeds een van de bestverkopende games van 2021. Zelfs tijdens een slecht jaar, blijven gamers dus trouw aan de franchise.

Volgens Sony is de franchise zo groot, dat ze de keuze van console kan bepalen voor de spelers. Mocht Activision effectief overgenomen worden door Xbox en de franchise evolueert na verloop van tijd tot Xbox-exclusive, dan is dat nefast voor PlayStation. Althans, dat is de conclusie van Sony.

Uiteraard is het de vraag of het allemaal zo’n vaart zal lopen, al heeft Sony wel een punt. Hoe de game-industrie de komende jaren evolueert is onbekend. Maar het is mogelijk dat Sony zich over twee jaar tegenover een gigantische concurrent bevindt…

Een reactie achterlaten