fbpx

Microsoft steelt fan art voor PUBG advertentie

PUBG lanceerde onlangs op Xbox One en hoewel de game overal de wenkbrauwen deed fronsen door een overload aan bugs, bracht een broodnodige patch soelaas. Toch is de controverse rond de game voor Microsoft nog niet gedaan, want de uitgever vond het een goed idee om eerder verschenen artwork te gebruiken voor een officiële advertentie.

Het gaat om de onderstaande afbeelding, ontwikkeld door Redditor Macsterr. De man creëerde de advertentie zo’n 2 maanden geleden om zijn enthousiasme voor de launch van PUBG op Xbox One te delen.


 

Hij was dan ook compleet verrast toen-ie de officiële reclame zag van Microsoft zoals bovenaan afgebeeld, met een Xbox One X in plaats van een Xbox One S. Macsterrs oorspronkelijke post kreeg meer dan 8 000 upvotes en werd meer dan 60 000 keer bekeken. De kerel trok dan ook met de volgende woorden naar Reddit:

“Remember my Xbox One ad concept? Microsoft just copied it! I’m not saying I own any copyright but the original post has 63k views so I assume they saw it and I got no credits.”

Enkele dagen later werd de advertentie op alle officiële kanalen van Microsoft offline gehaald. Ook Microsofts Major Nelson reageerde op Reddit:

“I wanted to let you know that this is being investigated. In the meantime, our official channels have pulled down the asset in question. I’ll follow up with macsterr once I get more details.”

Allicht zal Macsterr geen vergoeding krijgen aangezien-ie geen auteursrechten op de afbeelding heeft wegens het gebruik van een game van de PUBG Corporation en de Xbox-console van Microsoft, al was een eervolle vermelding geen slechte zet geweest.

Hoe het verhaal zal eindigen is dus niet geweten, al krijgt de kerel misschien wel een leuke job bij de marketing-afdeling van Xbox.

Een reactie achterlaten