fbpx

Met Sackboy: A Big Adventure levert Sony nóg een geslaagde PS5 launchgame af

sackboy PS5 review

Met actiekleppers zoals Spider-Man: Miles Morales en Demon’s Souls zou je haast vergeten dat Sony’s favoriete lappenpop ook van de partij is. Een launchgame die Sony ertussen heeft gegooid om ook de kids tevreden te houden? Helemaal niet. Sackboy: A Big Adventure blijkt een geweldig charmante en creatieve platformgame die op een geweldige soundtrack swingt. Enkel jammer van zijn timing.

Iedereen Sackling

Sackboy – of Sackgirl – is een uit breiwerk opgetrokken figuurtje, dat woont op de knutselplaneet. Een wereld gemaakt uit papier, karton, textiel en andere hobbymaterialen. Wie na deze eerste zinnen de game al in de categorie ‘voor kids’ dropt, heeft gelijk, maar zit er tegelijk evenveel naast. Sackboy: A Big Adventure is één van die uitzonderlijke games die ondanks zijn torenhoge schattigheidsfactor spelers van alle leeftijden en voorkeuren aantrekt. Je kan het nog best vergelijken met de betere Mario-titels, of spellen als Animal Crossing en Overcooked. De stap van de Demon’s Souls naar deze Sackboy: A Big Adventure lijkt groot, maar heel wat spelers zullen hem met plezier zetten. Stiekem of niet.


sackboy PS5

Alle checkboxen afgevinkt

Daar zijn verschillende redenen voor. Het platformgenre is vandaag nog maar een fractie van wat het ooit was. Vind daarvan wat je wil, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat die games die het wel halen, nagenoeg allemaal de moeite waard zijn. Tot in de puntjes afgewerkt, vol inventieve en creatieve ideeën, meestal met co-op én verpakt in een kleurrijk design waarbij het woord schattig voor een keer niet doet kokhalzen. Sackboy: A Big Adventure vinkt al die checkboxen af. Met één enkele bedenking: hoewel je al met zijn twee lokaal kan spelen, is het nog even wachten tot het ook online kan. En dan ook meteen tussen Sackboys op PS4 en PS5.

Een halve dimensie meer of minder

Verwacht op verhalend vlak niet veel: een flinterdunne plot waarin slechterik Vex de knutselwereld wil transformeren in een allesbehalve wollige nachtmerrie. En daarmee is zowat alles over het narratief gezegd. De game stuurt je vervolgens naar een half dozijn werelden, die op hun beurten een dozijn levels telt en je in een vaste volgorde afwerkt. Daarnaast zijn er nog bonuswerelden met elk ook meer levels dan we hier even snel kunnen oplijsten. De gameplay schakelt naadloos van een 3D- naar een 2,5D-platformer en weer terug. Het vaste camerastandpunt houdt het allemaal overzichtelijk, al had die camera af en toe wat meer uitgezoomd gemogen. Sommige levelstukken die naar verborgen/geheime locaties leidden, ontdekten we meestal enkel door puur toeval. Niet zelden omdat we net aan de rand van het scherm iets zagen dat misschien wel te verkennen viel.

sackboy 2

Klaar is klaar

De uitdaging zelf is geschikt voor spelers van elk niveau. Elke volgende wereld of volgend level is niet noodzakelijk moeilijker, maar volgt eerder een bepaald thema of introduceert een ander spelmechanismen. Af en toe gaat de moeilijkheidsgraad omhoog, maar onoverkomelijk moeilijk wordt het nooit. Het meeste heeft de ervaren speler al eens eerder gezien (of toch iets dat daar sterk op lijkt) maar over de hele lijn blijft het allemaal fris en boeiend. Dat merk je ook aan de lengte van sommige levels. Hier geen geforceerd en repetitief rek-werk. Een leuk idee wordt niet uitgemolken. Geklaarde levels kan je opnieuw induiken om alle verborgen items te vinden, of de look van je Sackboy/girl tweaken met de zopas gevonden nieuwe items.

Astro als concurrent

Tot zover niets dan positiefs dus. En dan hebben we het niet eens over hoe deze game de nieuwe features van de DualSense controller in de verf zet. Of over die ge-wel-di-ge soundtrack gehad met nummers die soms het ritme van de gameplay dirigeert. Dat level waarop alles rond je (ook de vijanden) beweegt op het ritme van Bruno Mars’ Uptown Funk? Heerlijk! Oké, de game moet het wel stellen zonder de maak-je-eigen-levels/games van zijn LittleBigPlanet voorgangers, maar daar heeft deze Sackboy nooit voor getekend.

Nee, het enige echte probleem met deze game is zijn timing. Sony had misschien beter gewacht tot die online co-op klaar was. En misschien zelfs nog wat langer. De reden daarvoor is dat de PS5 gelanceerd wordt met Astro’s Playroom die er gratis op geïnstalleerd staat. Een techdemo voor die DualSense in de vorm van… jawel, ook een inventief, creatief, charmant en tot in de puntjes verzorgde platformer voor alle leeftijden. Al doet dat niets af aan de waarde van het veel grotere Sackboy: A Big Adventure.

8.2
  • creatieve platformer
  • couch co-op
  • heel veel levels
  • soundtrack met toptracks
  • camera doet soms lastig
  • Astro’s Playroom als grote concurrent

BESLUIT

Met Sackboy: A Big Adventure levert Sony nóg een sterke launchgame af. Top-platformer met een topsoundtrack, tonnen charme en ook nog eens de perfecte introductie tot de meerwaarde van de DualSense controller. Alleen jammer dat de PS5 al vergezeld komt van het – weliswaar veel bescheidenere – Astro’s Playroom die precies diezelfde troeven opvoert.

Een reactie achterlaten