Marvel’s Spider-Man 2 wordt het ultieme Spider-Man avontuur
Ben Allossery |
16 september 2023
Het zweet breekt ons uit als we denken aan de bulk topgames die er dit najaar op ons afkomt. Nooit eerder waren er zoveel topreleases. En slechts een daarvan is een PS5-exclusive. Maar gelukkig is het een die moeiteloos alle concurrentie de baas kan.
Peter & Miles
Op uitnodiging van Sony gingen we een dagje webslingeren in Londen. De uitgever had kosten noch moeite gespaard voor dit eerste en enige hands-on event. In een tot Spidey hub omgetoverde loods in de hippe Shoreditch-wijk keken twee lifesize Spideys toe hoe de aanwezige gamejournalisten met Peter en Miles aan de slag gingen.
Geen wachtrijen hier: Sony had voor de gelegenheid maar liefst 50 4K tv’s en evenveel PS5’s neergepoot zodat elke genodigde rustig zijn eerste momenten met Peter, Miles en het blik verse villains kon beleven. En die eerste kennismaking was niet minder dan indrukwekkend. Insomniac lijkt op elk vlak de verdubbelaar te hebben ingezet. Twee keer zoveel Spider-Man, twee keer zoveel spelwereld én een verdubbelde spektakelwaarde.
Venom superpowers
En dat geldt ook voor het verhaal. Dat start zo’n negen maanden na het PS5-avontuur van Miles Morales. Peter, die nog steeds worstelt met de dood van zijn tante, ziet plots zijn steenrijke en terminale vriend Harry Osborne terug opduiken. En die heeft enkele, euhm, ambitieuze laboprojecten. Peter komt echter in aanraking met een buitenaardse symbioot en heeft – naast de metalen Iron Spider-Man tentakels – ook een zwartglimmend pak en de bijhorende Venom-superpowers. Die hem stap voor stap in een meer roekeloze superheld veranderen.
Miles is op zoek naar de moordenaar van zijn vader, Mister Negative. En op de koop toe heeft hij schoolproblemen, al verdwijnen die in het niets wanneer superjager Kraven en zijn legertje trawanten opduiken. Die superschurk wil niet alleen het hoofd van beide superhelden als jachttrofee aan de muur, maar ook die van de vermiste dokter Connor. Die dankzij een mislukt experiment met zijn eigen serum, nu als drie meter grote Lizard een spoor van vernieling door New York City. En dan is het aan ons.
Insomniac geeft je vleugels
Mister Negative? Venom? Kraven? Lizard? En dan nog de vriendschap met Harry die op verzuren staat? Spider-Man 2 heeft heel wat verschillende plotlijnen in de koker en schiet op verhalend vlak veelbelovend uit de startblokken. Onze demo spitst zich toe op het lokaliseren van dokter Connor waarvoor we eerst met Peter de East River over mogen slingeren naar Queens, één van de twee nieuwe districten.
Die traversal voelt nog een stuk sneller en vloeiender. Mede dankzij de nieuwe web wings. Zo kan je nu het webslingeren onderbreken met een druk op driehoekje: een stel okselvleugels springen tevoorschijn, waarna je even door de lucht kan zweven. Zo kan je afwisselend webslingeren en gliden, wat de traversal sneller en preciezer maakt.
De Spideys kunnen dankzij een slimme afwisseling ook een stuk langer in de lucht blijven. Niet alleen handig tijdens achtervolgingen, maar ook in Queens, waar de bebouwing een stuk lager is. Ook cool: her en der duiken in de lucht windtunnels op. Zweef je erdoor krijg je een snelheidsboost en kan je nog meer halsbrekende moves uithalen. Nooit gedacht dat Insomniac Games een manier zou vinden om het webslingeren nog leuker te maken.
Battle of Queens
Nadat we het huis van dokter Connor in Queens hebben onderzocht en een half gesloopt laboratorium hebben ontdek, staat de posse van Kraven ons buiten op te wachten. Goed nieuws voor wie de combat van vorige games te gemakkelijk vond: het vechten is een stuk uitdagender gemaakt. Zo moet je nu bepaalde zware aanvallen counteren met de nieuwe parry-knop L1. Dit in plaats van gewoon snel met cirkeltje te ontwijken. En dat vergt oefening in het begin. De gevechten zijn nu wat tactischer, ook omdat de vijandelijke aanvallen meer gevarieerd zijn. Waarbij kleurcodesaangeven welk type aanval jouw richting uitkomt.
Kravens jagersbende – waaronder een uit de kluiten gewassen berenkrijger mini-boss – is bovendien goed voorbereid en zeult een arsenaal aan hoogtechnologische wapens mee die jouw powers kunnen fnuiken. Zoals elektrische pijlen die je een verlammende elektroshock geven. Of een futuristische gun die een net van lasers schiet die je bij aanraking richting asfalt stuurt. O ja, en dan hebben ze ook nog bloedhonddrones die stoorsignalen uitsturen waardoor je jouw symbiotische supermoves niet kan gebruiken.
Zip it, Batman!
Wanneer we even later een loods vol Kravens gespuis moeten infiltreren als Miles, ontdekken we dat de stealth ook is gestroomlijnd. Met het nieuwe webline gadget kan je nu net zoals Batman overal zelf ziplines schieten. Om zo nietsvermoedende wachters op een pijnlijke luchttakedown te trakteren. Meer vrijheid dus om je eigen sluipparcours uit te stippelen, maar dat maakt de stealthgedeeltes er niet automatisch gemakkelijker op.
Vliegende drones slaan meteen alarm als ze je spotten slaan. Onze infiltratiemissie aardde alvast uit in een robbertje 1 vs 15 waarbij we Miles zijn arsenaal aan bio-elektrische powermoves moesten aanwenden om dit te overleven. Ook cool: de wereld zit nu vol random events. Zo scheerde plots tijdens het webslingeren zo’n vogeldrone langs ons hoofd. Waarna we konden kiezen of we al dan niet de achtervolging inzetten.
Dubbel & dik
Spider-Man 2 voelt haast als 2-games-in-1. Alsof de eerste Spider-Man en Miles Morales slechts opstapjes waren voor deze PS5-klepper. Zo kan je nu tijdens het freeroamen instant tussen beide helden wisselen (net zoals in GTA V), hoever ze zich ook van elkaar bevinden. Elke Spider-Man heeft nu ook zijn eigen skill tree vol supermoves en abilities om te unlocken. En daarnaast ook een derde gemeenschappelijke skill tree waarmee je overlappende skills kan vrijspelen.
Spider-Man 2 speelt als een tierelier en legt de lat qua productiewaarden voor PS5 exclusives alweer enkele schreden hoger. Dat merken we tijdens de finale. Zo spelen we die indrukwekkende achtervolging op het water waarbij we zowel met Peter als Miles Lizard op de hielen zitten. Terwijl Kraven en zijn gewapende meute achter ons zitten. Een wilde spektakelrit waarbij snelle traversal, quicktime events en bombastische actie elkaar opvolgen.
Die achtervolging gaat trouwens nog een stuk verder. Zo ontsnapt Lizard uit de East River en moeten we het geschubde gevaarte tussen de wolkenkrabbers zien in te halen. Het mondt uit in een totaal geschifte chase tegen de gevel van een wolkenkrabber waarbij we een tollende Humvee-Jeep – die vasthangt aan een omhoog klauterende Lizard – moeten zien te ontwijken. Dat terwijl klootviool Kraven ons vanuit zijn gevechtshelikopter bestookt met raketten.
Uiteindelijk dondert de met titaniumpijlen doorboorde Lizard bewusteloos naar beneden. Met wij er achterna. Zwart scherm. Einde demo.
Bij sommige games heb je met één blik genoeg. En na 2 uurtjes in het nieuwe New York zien wij dat er nog weinig verkeerd kan lopen met deze Spider-Man 2. Als Insomniac Games het tempo en momentum van de demo kan aanhouden – en zo ziet het er helemaal naar uit – dan staat ons 20 oktober hét ultieme Spider-Man avontuur te wachten. Je Spider Sense moest al aan het tinglen zijn.