Bungie: “Spelers zijn té toxic voor proximity chat”
Stijn Poelmans |
15 april 2025

Afgelopen weekend heeft ontwikkelaar Bungie zijn gloednieuwe multiplayershooter Marathon onthuld. Een coole gameplay showcase, al deed de studio een opvallende toegeving. Zo krijgt Marathon geen proximity chat, omdat de studio vindt dat speler daar té brutaal en toxisch voor zijn.
Proximity chat is een vaak gebruikte feature in online shooters, waarbij andere spelers jouw audio chat kunnen horen als je in de buurt bent. En dat levert vaak toxische momenten op. Denk maar aan spelers die je beginnen uit te schelden als ze verliezen. Iets wat volgens Bungie een negatieve impact heeft op de spelervaring.
Joe Ziegler, de regisseur van Marathon, geeft toe dat hij niet tegen proximity chat is als onderdeel van de spelervaring. Maar hij vindt het wel een uitdaging om daarmee een veilige omgeving te creëren. Volgens Ziegler kan je met zo’n proximity chat nooit voorkomen dat het fout loopt.
Aangezien een veilige speelomgeving een topprioriteit is voor Bungie en de studio niet wil dat spelers elkaar de huid vol schelden, zal de studio geen proximity chat integreren. Althans, tot ze een oplossing vinden tegen grofgebekt taalgebruik.
Opvallend genoeg heeft de studio de feature dus nog niet helemaal opgegeven. Misschien kan AI hierbij een oplossing bieden? Wat denk jij?
Meer Nieuws
Meer Nieuws


REVIEW
‘Gears of War voor PS5 wordt onthuld tijdens Xbox Showcase’
Stijn Poelmans
- 15 april 2025

REVIEW
In Death Stranding 2 kan je boss fights overslaan op originele wijze
Stijn Poelmans
- 15 april 2025

REVIEW
Bungie: “Spelers zijn té toxic voor proximity chat”
Stijn Poelmans
- 15 april 2025
