fbpx

Makers The Last of us 2 reageren op controverse rond geweld in demo

The Last of Us: Part II

De demo van The Last of Us: Part II die Sony liet zijn tijdens de persconferentie, heeft heel wat kritiek uitgelokt. Te schokkend en gratuit geweld, klinkt het op Twitter. Veel toeschouwers vonden de demo te bruut, al is dat exact de reactie waar Naughty Dog op gehoopt had.

In een interview met Kotaku.com heeft Neil Druckmann, creative director van The Last of Us: Part II, uitgelegd waarom het geweld zo bruut en expliciet was:


“Wij willen een statement maken over gewelddadige acties, de impact op de persoon die ze uitvoert en zijn omgeving. Ons doel is om dat zo realistisch mogelijk voor te stellen. Als je iemand neersteekt, is dat walgelijk en angstaanjagend. We willen dat de speler dat voelt.”

De reactie van het publiek was dus exact waar Naughty Dog naar op zoek was. In een wereld waar het recht van de sterkste geldt, zal je echt alles doen om te overleven:

“Wij willen dat de speler walgt van het geweld dat hij moet plegen om te overleven. Dat is voor ons de eerlijkste en zuiverste manier om een verhaal in deze setting te vertellen.”

En dat triggert voor Neil Druckmann ook een tweede achterliggende gedachte. Spelers gaan zich daardoor vragen stellen bij de acties die ze uitvoeren:

“Soms zal je niet op één lijn liggen met het personage dat je speelt. Op zo’n moment vraagt de speler zich af hoe hij of zij zo’n situatie zou afhandelen in het echt en zijn eigen moraliteit in vraag gaat stellen.”

Een game als The Last of Us: Part II, waarin iedereen op zichzelf is aangewezen om te overleven, kan je nu eenmaal niet ontwikkelen zonder extreem geweld. Maar wat denken jullie erover? Wordt het geweld te expliciet in beeld gebracht? Of is het een setting als deze de normaalste zaak van de wereld? Laat het zeker weten in de comments!

Een reactie achterlaten