fbpx

Jurassic World Aftermath Collection is VR-verstoppertje spelen met Raptors

Jurassic World

Getest op: PS VR2
Ook beschikbaar op: Meta Quest/PS4/PS5/PC

Jurassic World heeft altijd tot de verbeelding gesproken. Een pretpark met levensechte dinosauriërs? Klinkt als een droom voor fans van gigantische reptielen. Al is het minder aangenaam als de beestjes uitbreken. Een idee dat zich trouwens perfect leent voor een VR-game, op voorwaarde dat er een uitstekende spelbalans is. Iets waar Jurassic World: Aftermath Collection niet in slaagt.


Raptor-en-muis

In de game voor PlayStation VR2 zak je na de val van het dinopretpark als veiligheidsagent af naar Isla Nublar. Tijdens je vlucht over het eiland wordt je vliegtuig echter geramd door Pteranodons, waardoor je crasht nabij het onderzoekslabo. Aan jou om levend weer van het eiland te geraken.

Het gros van de game moet je proberen om niet tussen de tanden van enkele raptors te eindigen. De game doet daarbij vaak denken aan Alien: Isolation, waarbij je hier voortdurend achterna gezeten wordt door Blue en haar maatjes. Terwijl de dino’s door de ruimtes patrouilleren, moet jij ongezien onder bureau’s en tafels sluipen om het volgende checkpoint te bereiken.

Het audiodesign is daarbij uitstekend, want dankzij de zware stappen van de raptors, reken je vaak op je oren om hun positie te bepalen. De A.I. van de beestjes is bovendien gelukkig niet zo sterk. Allicht om de moeilijkheidsgraad niet te frustrerend te maken, gaan de dino’s enkel actief op zoek als ze een duidelijke glimp van jou hebben opgevangen. Toch blijft het behoorlijk intens om een raptor vlak voor je te horen grommen terwijl je verstopt zit in een locker.

Aftermath

Mini-puzzels

De game trekt helaas iets te vaak de kaart van het kat-en-muisspel tussen jou en de raptors. In bijna elke sectie moet al je sluipend door kamers navigeren en dat gaat vervelen. Toegegeven, tijdens de tweede helft introduceert de game wat meer afwisseling – ook in de fauna die je tegenkomt. Al is het maar de vraag of spelers het sluipen in virtual reality tegen dan nog niet beu zijn.

Tussen alle sluiproutes door moet je ook allerlei panelen en computers hacken via eenvoudige mini-games. Om te garanderen dat je genoeg tijd hebt om een override te voltooien, krijg je de optie om raptors af te leiden door bijvoorbeeld luidsprekers te activeren vanop afstand met een hack tool.

En hoewel het soms een nagelbijtende klus is om alle elementen van een puzzel te vinden met dino’s op je hielen, kom je zelden vast te zitten. Tijdens het avontuur krijg je immers radiobegeleiding van Dr. Mia Everett, wiens stem verzorgd wordt door de fantastische Laura Bailey.

Aftermath 3

Cartoony raptor

Hoewel de auditieve ervaring uitstekend is, scheert Jurassic World: The Aftermath Collection op visueel vlak minder hoge toppen. De cel-shaded comic book stijl is best charmant, maar zorgt tegelijk voor eenvoudige texturen en simplistische leveldesigns. Op grafisch vlak niet echt complex dus en dat heeft ook zijn voordelen: de game speelt in 4K aan 90FPS bijzonder vlot.

Een ander minpunt is het gebrek aan interactie. Behalve de items die nodig zijn voor missies en hackbare objecten, zijn er bijna geen interactieve elementen te vinden in de rechtlijnige levels. Geen fossielen die je nauwer kan inspecteren, dino-eieren om mee te gooien of andere easter eggs. En dat voor een VR-game? Zoonde! De enige coole knipoog naar de films is een opname van Jeff Goldblum as Dr. Ian Malcolm. En dat is toch een gemiste kans.

6.2
Jurassic World: The Aftermath Collection
  • uitstekende 3D audio
  • charmante grafische stijl
  • af en toe oprecht intens
  • weinig variatie in gameplay
  • weinig interactieve elementen
  • eenvoudig leveldesign

BESLUIT

Een leuk experiment, maar deze Jurassic World voor PlayStation VR2 biedt te weinig variatie en interactiviteit om memorabel te zijn. Verstoppertje spelen voor Raptors zorgt voor een handvol intense momenten, maar vooral voor verveling.

Een reactie achterlaten