fbpx

Hyrule Warriors: Age of Calamity zit tjokvol actie… en technische foutjes

hyrule warriors age of calamity review

De eerste Hyrule Warriors op Wii U was geen rommel. In die actie spin-off namen geliefde figuren uit het Zelda-universum het Dynasty Warriors-gewijs op tegen duizenden baddies. Waar het enorme strijdtoneel op Wii U vooral aanvoelde als een pretpark, kiest deze Age of Calamity voor de Switch voluit voor het rijke universum van Breath of the Wild. Een slimme keuze, vinden wij.

hryule warriors age of calamity review


Prequel?

Nintendo wil Age of Calamity immers graag in de markt zetten als een prequel op Breath of the Wild. En dus keren we maar liefst een eeuw terug in de tijd om de gebeurtenissen te herbeleven die een enorme impact zouden hebben op de inwoners van Hyrule. We weten natuurlijk al dat Calamity Ganon als overwinnaar uit deze strijd komt en dat Link en vele andere helden met hem daardoor in een penibele situatie terecht komen. Of deze informatie als een duistere schim over de game hangt? Niet echt.

Al heel vroeg in het verhaal verschijnt een schattige mini-wachter  uit de toekomst ten tonele. Hij komt onze helden waarschuwen voor een nakend onheil. Deze toevoeging heeft best wel wat gevolgen voor de verhaallijn, maar wat precies laten we jullie liever zelf ontdekken. Wel willen we meegeven dat het verhaal zeker één van de aantrekkingspunten van dit spel is. Wie net als ons Breath of the Wild verslond, wacht een feest van herkenning en dan hebben we het niet alleen over terugkerende personages en locaties. Ook de verschillende outfits, gerechten, winkeltjes tot zelfs de typische laadschermen en muziek toe deden ons meermaals met weemoed terugdenken aan de Switch-topper.

hyrule warriors review

Natte droom voor actieliefhebbers

Toch willen we ook waarschuwen: puzzelliefhebbers hebben hier niks te zoeken. Deze game is pure actie. Maar dat aspect is best knap uitgewerkt. Allereerst kan je met heel veel vechtersbazen aan de slag. Link is uiteraard een logische keuze voor wie zwaardgevechten verkiest, maar hij kan ook goed overweg met knotsen en speren. Wie dacht dat Zelda passief naast haar mannelijke held blijft staan, heeft het mis. Zij maakt gebruik van de Sheikah Slate om haar vijanden te overmeesteren. De vijand bevriezen met stasis en afmaken met een paar goed gemikte bommen? Geen enkel probleem.

En zo zijn er veel meer speelbare personages zoals de vliegende Revali die uiteraard een meester is in luchtaanvallen of femme fatale Urbosa die bliksemaanvallen verkiest. Toegegeven, het totale aantal vechters ligt ruim onder de meer dan 30 verschillende speelbare karakters uit de eerste Hyrule Warriors, maar de helden die hier worden aangeboden spelen elk zo anders dat je weken zoet bent als je ze allemaal wil masteren. O ja, en wees gerust: dit keer breken je wapens niet na overmatig gebruik.

Hyrule Warriors Age of Calamity 1

Saaie titanenstrijd

Fans van de Dynasty Warriors-formule zullen zich meteen thuis voelen in de area’s die Age of Calamity ter beschikking stelt. Kort samengevat komt het bijna altijd hierop neer: je wil de leiders van de tegenstanders een kopje kleiner maken en tegelijk jouw eigen kamp verdedigen. Aanvankelijk slaag je daar nog vrij makkelijk in, maar gaandeweg zal je je teamleden tactisch willen verdelen over het slagveld. Schakelen tussen de verschillende helden kan makkelijk met de D-pad. Zo kan je met Goron Daruk letterlijk van het ene vijandelijke kamp naar het andere rollen terwijl je bijvoorbeeld waterprinses Mipha inzet om de veroverde gebieden te verdedigen. Wat ons betreft, mocht Age of Calamity het daarop houden: zwepende actiemomenten doorspekt met aanvullingen op het Breath of the Wild-verhaal.

De ontwikkelaar koos er echter voor om nog een extra aspect toe te voegen aan de game: titanengevechten. Jawel, de vier titanen maken ook een terugkeer maar in plaats van te dienen als kerkers zoals in het origineel kan je ze nu zelf bedienen. Dit levert weliswaar indrukwekkende veldslagen op om te zien, maar zijn stukken minder leuk om te spelen. Heel eerlijk: we vonden deze verplichte titangevechten oersaai en jammer genoeg worden ze geregeld verplicht tijdens het verhaal. Dus hoewel we het initiatief om meer afwisseling in de gameplay te stoppen zeker toejuichen, hadden we het toch liever op een andere manier gezien.

Hyrule Warriors Age of Calamity Zelda

Waar blijft die multiplayer?

We hebben veel plezier beleefd aan deze Hyrule Warriors. We klokten af op 15 uur voor het uitspelen van het verhaal, maar gaan zeker nog vele uren verder om de rest van het spel te ontdekken. Dit kan trouwens ook in lokale co-op modus. Als je toevallig iemand kent die ook geregeld in is voor een potje pure actie, verdubbelt het speelplezier gegarandeerd. Bijzonder jammer dat er anno 2020 niet gedacht werd aan een online multiplayer modus. Dit is in onze ogen echt onbegrijpelijk bij een actiegame als deze.

De enige reden die we kunnen bedenken waarom Nintendo zich liever niet waagt aan multiplayer, is omdat de Switch nu al veel moeite heeft om het spel draaiende te houden. Pop-ins en framerate drops zijn hier schering en inslag. En hoewel het ons spelplezier niet in die mate kon bederven dat het onspeelbaar werd, weten we zeker dat veel spelers zich hier wel aan zullen storen. Hopelijk kan Nintendo de technische euvels oplossen via een patch. Of komt er dan toch een Switch Pro die dit spel een stuk soepeler kan draaien?

7.7
  • heerlijke actie
  • meer Breath of the Wild lore
  • veel speelbare personages
  • grafische mankementen
  • geen online co-op
  • saaie titanengevechten

BESLUIT

We hebben ons erg vermaakt met Hyrule Warriors: Age of Calamity. Deze actiegame vult het verhaal van Breath of the Wild goed aan en speelt lekker weg. Tegelijk halen een behoorlijk aantal minpunten zoals het ontbreken van online multiplayer en haperende framerate de eindscore flink naar beneden.

Een reactie achterlaten