fbpx

Strategisch uitroeien met Warhammer 40k: Dawn of War III

Warhammer 40K Dawn of War III hands-on

Na zeven magere jaren is het bijna zover: Relic Games stuurt zijn Space Marines van Warhammer 40k: Dawn of War III op ons af. De makers beloven stevige vernieuwingen zonder de sterke elementen uit de RTS-reeks overboord te gooien. Op Gamescom legden we ze op de spreekwoordelijke rooster.

Laten we met de deur in huis te vallen: Dawn of War III speelt en voelt inderdaad anders aan dan zijn voorgangers. Het camerastandpunt staat verder van de actie en de grafische stijl is gewijzigd. Op visueel vlak schiet deze Dawn of War III niks tekort, de lichteffecten zien er goed uit en de game bulkt van de sfeer. Wie echter uiterst gedetailleerde personages verwacht zoals de figurines, komt bedrogen uit. Met Dawn of War III verschuift de nadruk naar een totaalervaring met meer diepgang, een keuze die zijn gevolgen heeft voor de omvang van de map en de gameplaykeuzes.

3057641-2

De maximale populatie is gevoelig opgeschroefd wat zich vertaalt in enorme gevechten waarnaast die grote veldslagen uit Dawn of War II helemaal verbleken. Door de extra mankracht is het mogelijk om meer verschillende units met elkaar te combineren, wat resulteert in meer strategische opties bij het vinden van de perfecte combinatie om de vijand op de knieën te krijgen. De game wordt hierdoor een pak uitdagender, want jawel, ook de tegenspelers hebben uitgebreidere troepen. 

Een strategische mastermind zal met gemak de wereld overheersen, tot zijn tegenspeler plots zijn opstelling aanpast. De computertegenstanders zijn trouwens ook niet van de domste. Terwijl je volledig in de aanval gaat, kan het zijn dat de AI-gluiperds jouw basis aanvallen. De troepenmacht opsplitsen is dus noodzakelijk en vraagt een uitgekiend plan met wederom een gebalanceerde opstelling van de juiste units.

3057642-3

Met de stevige erfenis van het Warhammer-universum heeft Dawn of War III een streepje voor op andere RTS-titels. De game valt terug op een reeks bekende Space Marines die voor de gelegenheid zijn omgetoverd tot indrukwekkende en doorgaans kolossale hero units: Gabriel Angelos verbrijzelt elke vijand met zijn reusachtige hamer en Lady Solaria torent als een mastodont boven elke andere unit uit.

Elk hero heeft een speciale vaardigheid die met één slag of schot een legioen van de kaart veegt. Het is geen verrassing dat deze ultra krachtige helden in staat zijn om het tij te keren tijdens nagelbijtende veldslagen. Zijn ze verslagen? Geen paniek, na een aantal minuten geduldig wachten keren ze terug uit het dodenrijk.

De kostbare units krijg je natuurlijk niet voor niets. De speler moet zich ook verdiepen in het verkrijgen van basisgrondstoffen om zijn basis draaiende te houden. Je start met een aantal basisgebouwen waarvan twee gelokaliseerd zijn op grondstofputten. Bij het verkennen en veroveren van nieuwe gebieden, is het belangrijk dat je nieuwe locaties inpalmt voor extra middelen. Daarnaast moet weloverwogen beslissingen maken: kies je volledig voor eenheid requisition of voor de nodige stroomvoorziening (power)?

3057640-1

Of we Dawn of War III nog zullen spelen? You bet. De game haalt het beste uit de vorige titels en oogst een aantal elementen uit klassiekers als Command & Conquer: Red Alert en Age of Empires. Het resultaat? Een heleboel diepgaande strategische elementen die ervoor zorgen dat je aandacht niet verzwakt en er een continu gevoel van spanning en enthousiasme blijft bestaan. Deze strategische Warhammer heeft alle potentieel om een avondverslinder te worden.

Laat een reactie achter

/* Test */