fbpx

Hands-on: Star Trek Bridge Crew

Voor de duidelijkheid: Star Trek Bridge Crew is niet je doorsnee Star Trek-game. Geen klungelige handgevechten met hagedismannen of voorspelbare shootout met phaser guns hier. Dit is een VR-game waarin je samen met drie online ruimtekompanen het sterrenschip door het heelal en alle bijhorende gevaren moet loodsen. Net zoals in de serie dus. Of wij het heelal willen gaan doorkruisen in het hoofdkantoor van Ubisoft? Beam us up, Scotty!

STBC_OriginalBridge_Screen_Aegis_TopCrew_PR_170404_6pm_CET_1491237328


Voor we onze virtuele kont mogen draperen op the bridge van de U.S.S. Aegis (de opvolger van de bekendere U.S.S. Enterprise), moeten we onze eigen Star Trek-held creëren. Een ruimteverkenner zoals Geordi La Forge bijvoorbeeld, maar dan cooler en met meer dieptezicht. Een rood Jommekeskapsel en bijpassende pornosnor later, nemen we plaats op de brug. Wij krijgen de rol van Helmsman (stuurman) toebedeeld en moeten het schip besturen. Dat terwijl de Tactical Officer de wapens bedient, de Chief Engineer de motoren beheert en de kapitein de lakens uitdeelt.

Wat begint met een rustige cruise tussen de sterren verandert al snel naar een zenuwslopende doodsrace waarbij alle lampjes voor onze neus roodgloeiend staan. Klingon Warbirds afweren, blijkt dan toch geen sinecure. Al helemaal niet wanneer enkele brandjes aan dek – marshmallows, iemand? – voor een extra portie stress zorgen. Een bundel met een bijgeleverde pacemaker lijkt ons alvast geen slecht idee.

STBC_OriginalBridge_Screen_Aegis_ViewScreen_PR_170404_6pm_CET_1491237329

Op de U.S.S. Aegis zit de bediening snel in de vingers. Zo moeten we de route plotten via een touchscreen dashboard en sporadisch de warp-hendel bedienen waarna ons schip naar een andere locatie wordt gezapt. De besturing met de PlayStation Moves werkt wonderwel. Op ons dashboard vinden we glasheldere info over wat elke knop en hendel precies doet. Dit alles verdwijnt echter met warpsnelheid wanneer we de Aegis inruilen voor de old school U.S.S. Enterprise. We krijgen een wirwar aan vierkante drukknopjes in alle mogelijke kleuren, zonder veel uitleg. Dit is enkel voor gevorderde Trekkies zo blijkt, waarna we ons sterrenschip tegen een asteroïde parkeren. Met de groeten van Captain Fuckup.

snapsstar-trek-vr-about-e3-2016-on-igncgjpg-da81d6_1280wOefenen is dus even cruciaal als communicatie met je collega’s, wil je niet om de haverklap de duizenden passagiers van jouw sterrenschip de dood injagen. Orders opvolgen van je kapitein of niet? Het kan het verschil betekenen tussen slagen of falen. Dit moet wel de eerste titel zijn die het sociale aspect van gaming zo goed naar VR weet te vertalen. Afspraak op the bridge op 30 mei, als we natuurlijk niet opnieuw met uitstelgedrag te maken krijgen! Live long and prosper, folks!

STBC_OriginalBridge_Screen_Enterprise_AstroGator_PR_170404_6pm_CET_1491237331

Een reactie achterlaten