HANDS-ON Pokémon Legends: Z-A – Pokémon op speed
Ben Allossery |
24 september 2025

Uitgenodigd worden om in Parijs op de Eiffeltoren de nieuwe Pokémon Legends te gaan spelen. Om uiteindelijk maar een uurtje te kunnen spelen? Dat bleek uiteindelijk meer dan voldoende om ons van euhm… Z tot A te overtuigen.
Welkom in Lumiose
Het pendelen naar Parijs duurde langer dan onze uiteindelijke spelsessie met Pokémon Legends: A-Z. Na het aanschuiven aan de poorten van de Eiffeltoren, liet Nintendo er dan ook geen gras overgroeien. De 60 minuten die volgen op de eerste verdieping zo’n 57 meter hoog, blijken de perfecte dwarsdoorsnede om de ingrijpende veranderingen die Nintendo heeft doorgevoerd, te tonen.
Dat deze Pokémon Legends: Z-A de klassieke en langdradige turn-based gevechten eindelijk inruilt voor real-time combat heeft er alles mee te maken. Nadat we zorgvuldig de outfit van Harmony – het vrouwelijke personage van dienst – hebben gekozen, worden we meteen gedropt in de straten van Lumiose City. De bijzonder Europees hoofdstad van de Kalos-regio waar mensen en Pokémon op relatief goede voet samenleven. Met op de achtergrond een iconisch uitziende Gym-toren die verdacht veel lijkt op die van Gustave Eiffel. Zo, nu weten we ook waarom we hier de game moesten komen spelen.
Into the Wild Zone
De afgebakende zones van Lumiose voelen een stuk compacter aan dan de wereld van Pokemon Legends Arceus. We gaan aan de slag in Wild Zone 6, een van de zones waar Pokémon zonder trainer vertoeven. De perfecte plek om kennis te maken met het nieuwe vechtsysteem. Pokémon van allerlei levels lopen vrij rond in de straten.
Er zijn weinig obstakels of hoog gras om je te verbergen: eens ze je spotten beginnen de aanvallen quasi meteen. Er is geen tijd om aanvallen zorgvuldig te kiezen of je beurt rustig te plannen. Eerlijk? Het voelt helemaal anders aan dan we gewoon zijn van de serie. Als Pokémon op speed.
De gevechten zijn snel en hectisch. Je opties overwegen zit er niet in, wanneer de aanvallen je om de oren vliegen. En het gebeurt meermaals dat een tweede of derde Pokémon zich komt bemoeien en je plots voor een groepje staat. Wegrennen is altijd een optie.
Snelle combat
De besturing is gelukkig erg intuitief: je kan de vijandelijke Pokémon targetten met je lock-on, wegrollen en bijna instant switchen tussen je eigen legertje Pokémon-strijders. Waarna je de gewenste aanvallen op je vijand afsturen.
Het voelt wat aan als de gevechten in Xenoblade Chronicles: elke move heeft een cooldownsysteem dat moet voorkomen dat je voortdurend dezelfde aanval gaat spammen. De afkoeltijden zijn echter best kort, waardoor het nooit unfair gaat aanvoelen of je moet rondjes lopen tot je gewenste move weer beschikbaar is. Heb je de Pokémon verslagen, is het kwestie van snel de Pokébal te gooien voor je vijand verdwijnt. Timing en snel reageren is belangrijker dan tevoren.
Voor wie na Pokémon Legends: Arceus twijfels heeft: deze Z-A draait enorm vlot op de Switch 2. Zelfs tijdens de meest hectische battle hebben we geen enkele framedrop ervaren.
Trainers in de nacht
De snelle en vaak chaotische gevechten gaat snel wennen. Even later starten we een nieuwe savefile op en gaan we ’s nachts aan het werk in de zogenaamde Battle Zones. Hier lopen uitsluitend trainers rond die je met wat behendig sluipwerk kan verrassen en zo instant uitschakelen. Al lukte dat in ons geval niet vaak.
Elk uitgeschakelde trainer levert je punten op, die dan weer worden omgezet in tickets waarmee je het baasgevecht van die zone kan aangaan. Versla je die, dan gaat je ranking (die begint bij Z en eindigt bij A) omhoog. Verspreid over de zone vind je ook challenges die je extra punten aanleveren en tegelijk je ook de kneepjes van het vak leren. Stealthaanvallen bijvoorbeeld, al is dat in ons geval niet bijzonder gelukt.
Mega vechtpartij
Ons Pokémonavontuur in de Eiffeltoren eindigde met een klepper. We mochten het opnemen tegen een kolossale Pokémon, de zogenaamde Mega Evolution. In dit geval Rogue Mega Victreebel, zeg maar een uit de kluiten gewassen vleesetende plant die zuurspuwt en tegelijk zijn tegenstanders kan verlammen met een bedwelmende geur.
En het is meer dan een barrage van rondlopen, aanvallen ontwijken en zelf een barrage van aanvallen op de kolossale plant afsturen. Bij rake klappen laat de Mega Pokémon energieballen vallen die jij als trainer moet oppikken. Dat die ballen vlakbij de vijand worden gedropt, doet Nintendo opzettelijk.
Die verzamelde energie kan jij vervolgens gebruiken om aanvallen krachtiger te maken (gewoon even op het plus-knopje drukken voor je aanvalt) of om een van je Pokémon tijdelijk in een Mega-versie te veranderen. Je attacks boosten, of een van je Pokémon XXXL-sizen? Het geeft alvast een extra tactische dimensies aan de hectische Mega battles.
Na de demo werden we vriendelijk bedankt door een lifesize Pikachu (check onze Instagram) en nu is het uitkijken naar 16 oktober wanneer Pokémon Legends Z-A verschijnt.
Meer Nieuws
Meer Nieuws


REVIEW
REVIEW Dying Light: The Beast – Beestige Best of
Ben Allossery
- 24 september 2025

REVIEW
Kojima onthult eerste artwork en info van PS5 spionagegame Physint
Stijn Poelmans
- 24 september 2025

REVIEW
Amerikaanse overheid gebruikt Pokémon muziek bij beelden van deportatie
Stijn Poelmans
- 24 september 2025
