HANDS-ON Metroid Prime 4: Beyond – Knalt richting blockbusterstatus

Metroid Prime 4 beyond handson 1

Gespeeld op: Switch 2
Ook beschikbaar op: Switch

Sinds ons laatste onderonsje in Parijs, is het nieuwe avontuur van Nintendo’s premiejager er alweer een stukje gelikter op geworden. Wij speelden het eerste half uur van Metroid Prime 4: Beyond opnieuw, maar dan in handheldmodus. Om erna in een compleet nieuw jungle-avontuur gedropt te worden. En het moet gezegd: het intergalactische vervolg waar wij al 8 jaar op zitten te wachten, lijkt op een hitje af te stevenen.


Samus de moeial

Voor wie zijn visor nog niet eerder op dit langverwachte vervolg afstelde: het vierde deel komt op 4 december – zowel naar Switch 2 als de OG – en start met de premiejager Samus Aran die zich even gaat moeien op planeet Tanamaar alwaar een labo van de Galactic Federation onder de voet is gelopen door ruimtepiraten.

Een bijzonder spectaculaire start waarin we kennismaken met Samus armkanon, haar vermogen om zich in een bal te morphen en meer van die basics. Waarna ze afrekent met een oversized ruimtereptiel en oog in oog komt te staan met de nieuwe slechterik van dienst, Sylux.

Sylux, een premiejager van het kwadere soort, is op zoek naar The Artefact, een ruimterelikwie met krachtige powers en laat daarbij met plezier een spoor van vernieling achter in elke melkweg. Sylux – wiens gemene ledlicht-tronie we ook al even zagen op het einde van deel 3 – heeft een legertje krachtige metroids in zijn kielzog, die hem als vader zien.

Metroid Prime 4 beyond handson 8

Blockbuster scifi

Omgevingen scannen, tragetten en knallen: het loopt als een trein in de handheldmodus op Switch 2, maar Nintendo heeft ons voor een andere reden uitgenodigd. Om de nieuwe grandeur van Metroid te tonen. De vorige échte Metroid Prime dateert ondertussen van de Wii (18 jaar geleden!) en Metroid heeft als scifi-shooter de broodnodige stappen gezet.

Na haar confrontatie met Sylux belandt Samus op een jungleplaneet. Eentje vol restanten en hiërogliefen van een oud geavanceerd alienras. Denk Halo maar dan met met een zweem mysterieuze Aliens-vibe.

De jungle-omgevingen zien er gedetailleerd uit en wisselen nauwere ruimtes af met indrukwekkende decors en set pieces. Zo kan je je tussen het afknallen van gemene boomkikkers en vliegende zeesterren door vergapen aan de kolossale levensboom in het midden van de level. Een soort oerboom die psychische krachten en herinneringen opslaat. Of tijdens dat gevecht op de brug staren naar de mistige junglepanorama op de achtergrond. Gewoonweg blockbusterwaardig.

Metroid Prime 4 beyond handson 7

Wall-E’s neef is er ook bij

Al snel botsen we op Miles MacKenzie, een ietwat nerdy ingenieur die gecrasht is op de jungleplaneet en aftelt tot zijn onvermijdelijke dood. Tot jij opduikt, hem redt van een meute zuurspuwende alienhonden en hij vol verwondering zijn diensten als klungelige sidekick aanbiedt.

Dat hij als ingenieur goed overweg kan met wapentuig en zijn tanden zet in de alientech op de planeet, is mooi meegenomen. Maar het brengt ook meer leven in het verhaal. Samus is immers nog steeds van het zwijgzame type, en dan is de gele klungelige robotbeheerder wel bijzonder handig voor de occasionele komische noot en verhaalontwikkeling.

metroid prime 4 psychic power

Telekinetische powers

Een tweede reden waarom Nintendo ons uitnodigde: om kennis te maken met enkele van Samus’ nieuwe powers. Dankzij haar nieuwe buitenaardse broodheren wordt ze voortdurend geüpgraded met nieuwe telekinetische krachten. Zo krijgen we al snel een Psychic Glove die vooral het puzzelen ten goede komen.

Zo kan je voorwerpen met je telekinetische handschoen vanop een afstand manipuleren en bewegen. Zo moeten we energieballen in de juiste houders knallen om zo een poort open te maken. Of een symbool natekenen en een gigantische wijzer naar de andere kant duwen. Niet revolutionair, maar het geeft het puzzelen een extra dimensie. En ongetwijfeld wordt dit een leuke gimmick voor de motion controls van de Switch 2.

Metroid Prime 4 beyond handson 4b

Heavenly Sword achterna

Nee, dan heeft de telekinetische versie van je armkanon een grotere impact op de gameplay. Daarmee kan je een projectiel afschieten wiens traject je met de rechterstick zelf bepaalt. Wie ooit de PS3-klassieker Heavenly Sword speelde, weet wat we bedoelen. De tijd vertraagt en je kan de energiekogel zelf om de hoek guiden of door een gat in de muur om zo een aanraakgevoelig energieportaal openmaken.

Dat de jongens en meisjes van Retro Studios de gameplay helemaal hebben opgebouwd rond Samus’ arsenaal nieuwe powers, bewijst de pittige bossfight die erop volgt. Een kolossale plant probeert je met zijn meterslange tentakels te pletten en je op zijn stekelwortels te spiesen. Snel genoeg bewegen, ontwijken door zijwaarts te dashen en tegelijk die grijze cellen aan het werk zetten.

Want het is even zoeken naar de juiste aanpak. Zo moet je eerst de pantser van zijn zwakke plekken op zijn tentakels bestoken, om daarna een telekinetische energiekogel af te knallen en die snel doorheen zijn zwakke plekken te guiden. Een uitdaging, vooral wanneer de plant plotsklaps een extra tentakel regenereert en je dwingt dat kunstje over te doen.

metrpoid prime 4 beyond hands on 77

Wachten op Vi-o-La

Of fans zich mogen verheugen op een op-en-top Metroid Prime-ervaring? Absoluut. Zo spotten we in de jungle ook zwevende platformen die je volgens onze visor enkel kan beklimmen met Psychic laarzen. Dat backtracking opnieuw een groot deel van de charme wordt, zoveel is duidelijk.

Op technisch vlak hebben we weinig aan et merken. Niets zelfs. Wij speelden de jungledemo op het grote 4K-scherm aan 60 fps. En dat ging zo vloeiend dat we niet eens de 120 fps optie (aan 1080p) hebben uitgetest.

Het meest vernieuwende houdt Nintendo nog even geheim. Na de bossbattle, krijgt ook onze Morph Ball een upgrade en krijgen we toegang tot een nieuw deel van de tempel. Waarna we even later als kanonbal worden afgeschoten door het luchtruim.

We landen in een woestijn die volgens onze aanwijzingen dienstdoet als de zanderige openwereldhub die je vrij kan doorkruisen op Samus’ nieuwe bike, de Vi-o-La. Ontzettend benieuwd hoe die semi-openwereldaanpak euhm… uitpakt. Maar daarvoor moeten we wellicht wachten tot we de reviewversie in handen krijgen.

Metroid Prime 4: Beyond verschijnt op 4 december voor Nintendo Switch 1 & 2.

Een reactie achterlaten