fbpx

Guilty Gear Strive is niet langer enkel voor hardcore vechtjassen

guilty gear strive

Als fans van vechtspellen zijn we de afgelopen jaren hard verwend. Toppers als Mortal Kombat 11 en Street Fighter V blijven steeds meer nieuwe content en aanbieden. Minder bekend en gewaardeerd is echter Guilty Gear: de met metal geïnjecteerde 2D-fighter die nu eindelijk uit zijn nicheschaduw wil treden. Mission accomplished?

Anime-kortfilm

Voor een vechtspel is Guilty Gear altijd verhaalgedreven geweest en deze Strive lijkt dat jarenlange epos eindelijk naar een hoogtepunt te brengen. Helaas zullen enkel ingewijden die deze serie sinds het begin spelen, écht mee zijn. Nieuwkomers doen er goed aan enkele recap-video’s op YouTube te bekijken. De makers helpen een handje met een anime-kortfilm in episodes die als kapstok dienen voor de battles. Best handig, en daarenboven ook nog eens prachtig uitgewerkt en vormgegeven.


Strive geeft je een soort (voorlopige) conclusie van de franchise en het moet gezegd: qua character design is dit topwerk. Elk van de 15 speelbare helden hebben een tastbaar verleden en voelen compleet anders aan. De bekende gezichten worden aangevuld met een stel nieuwkomers, waarvan we vooral sympathie hebben voor samoeraivampier Nagoriyuki. Beweegt als een tank, maar beschikt over een stel vliegensvlugge aanvallen. Daarenboven lijkt elke arena zo weggelopen uit een Studio Ghibli-productie door het filmische contrast tussen de personages en de rest van de game.

Met Guilty Gear Strive levert ontwikkelaar ArcSystem Works alweer een visueel spektakel af. Maar eerlijk: de soundtrack heeft een even groot aandeel in het vechtplezier. Wanneer de gitaren beginnen te shredden en je je bijna op een metal-concert waant, knal je de combo’s nog vlotter uit je controller dan James Hetfield ‘Oe, yeah!’ Kan zingen. Guilty Gear als vanouds dus, maar wel opgefrist tot de meest glimmende versie ooit.

strive review

Toegankelijker dan tevoren

Het vechtsysteem benadert bij elke nieuwe titel in de serie steeds meer de perfectie. Guilty Gear schotelt traditioneel een van de meest diepgaande en complexe vechtsystemen uit het genre voor. Al hebben de makers hier wel een gewaagde zet gedaan: in naam van naambekendheid hebben ze het (eindelijk) wat toegankelijker gemaakt voor nieuwkomers. Waarmee we niet willen zeggen dat deze Strive nu een knoppenramfestijn is geworden. Het knokken is nog steeds diepgaand genoeg om zelfs de meest veteraan op zijn wenken te bedienen. Het tempo licht een tikje lager en de toegangsdrempel is vakkundig met enkele heel kicks verlaagd.

Zo is het uithalen van gattling combo’s (opbouwen van zwakke naar sterke aanvallen) nu gemakkelijker en wordt de nadruk ook meer gelegd op kortere combo’s. Wil je toch het onderste uit de kan halen, dan kan je met een Roman Cancel je combo’s verlengen of met een Psych Burst uit een combo van je tegenstander raken. Dat alles zorgt ervoor dat de balans in de game goed zit en dat strategie én goede reflexen nog steeds de winnende combo is. Sterk werk, wat de verzuurde die hard-fans op reddit ook beweren.

guilty gear strive 1

Guilty Gear Strever

Op contentvlak serveert ArcWorks wat je vandaag de dag van een vechtgame verwacht: naast de gebruikelijke oefendojo, survivalmodus en story mode kan je aan de slag met de Missions: uitdagingen om je de kneepjes van het vechtsysteem bij te brengen. En da’s hier zeker handig. De arcade-modus laat je op meer klassieke wijze aan de slag gaan, maar met de introductie van gevechten met meer dan twee personages is ook deze mode fris genoeg om je aan het spelen te houden. Tot ArcSystem op PS5 volwaardige tag teams lanceert.

De online multiplayer-mode laat je een 2D-avatar aanmaken en zo rondlopen om mensen uit te dagen. Voor de Ranked battles is dat een toren met betere tegenstanders hoe hoger je gaat. ArcWorkd pakt het online best goed aan en door de rollback netcode vecht je zonder probleem tegen tegenstanders van de hele wereld. Al kregen wij soms een maagzweer van het minutenlange ‘Connecting to servers’- scherm. En nu we toch aan het muggeziften zijn: aangepaste DualSense-features waren ook een leuke extra geweest, al lukt het incasseren gelukkig ook perfect zonder.

8.9
  • waanzinnige anime-stijl
  • vetste character design ooit
  • geslaagde soundtrack
  • uitgebalanceerde gameplay
  • "Connecting to servers"
  • geen DualSense features

BESLUIT

Een kick-ass nieuw hoofdstuk van de befaamde vechtreeks in verbluffende anime-stijl. De toegankelijkere gameplay moet ervoor zorgen dat Guilty Gear eindelijk uit zijn nicheschaduw treedt en het grote publiek bereikt. Topvechtgame!

Een reactie achterlaten