fbpx

Gravel

Na heel wat uren met Gravel weten we nog altijd niet goed wat we ervan moeten denken. Aan de ene kant is het een aangename arcaderacer die er goed uitziet, aan de andere kant regeert de middelmaat. Kort door de bocht genomen hangt onze mening over Gravel sterk af van het platform waar we het op spelen. Op pc is het een vlotte en bij momenten zelfs wondermooie bedoening. De PS4-versie heeft wel de looks, maar loopt als een olifant op een ijspiste. Erbarmelijk dus. Soms heeft de PS4 zoveel problemen om het bij te benen, dat het op slow motion lijkt.

Los van de machine waarop je dit speelt, zal de AI je mateloos irriteren. Je tegenstanders lijken wel politieagenten die hun PIT-manoeuvre aan het oefenen zijn. Zowat elke race tikte er ons eentje lichtjes aan op de hoek van onze achterbumper, waardoor we met een luie pirouette het decor worden in gestuurd. Gelukkig kan je dit oplossen met een rewind, of er waren wellicht enkele schermen en controllers gesneuveld. Er hangt ook een lichte zweem van rubberbanding over het AI-gedrag, maar het blijft binnen de perken. Al is het aantal spannende wedstrijden wel heel hoog, hoe snel je zelf ook bent.

Gravel is een arcaderacer pur sang, maar toch vertoont de ruime selectie rallywagens, Dakarjeeps, oldtimers en meer een bewonderenswaardig divers weggedrag. Een ding hebben ze met elkaar gemeen: ze driften harder dan een Japanner met een opgefokte Toyota Trueno op een bergweggetje. Die heerlijke zijwaartse actie is meteen ons favoriete onderdeel van Gravel. Zo hoort een arcaderacer te racen: spectaculair en overdreven hard.

Toch willen we deze zijstap van Milestone niet al te veel bewieroken. Daarvoor is deze game echt te wisselvallig. Off-Road Masters is een wel heel mager doorslagje van wat Forza Horizon of pakweg Need For Speed doen. Alleen zijn de opgevoerde hipsters hier tragisch hip, in plaats van hilarisch hip. Een kleine, maar belangrijke nuance. En waarom bombardeer je ons tijdens de races met zo overdreven veel vuurwerk, Milestone? Wij hebben een betere strategie om de vele euvels te verbergen: gewoon langer in ontwikkeling laten.

[thb_gap height=”30″]
6.7
  • heerlijke driftmachine
  • divers sturende wagens
  • magere carrièremodus
  • irritante AI

BESLUIT

Een reactie achterlaten