fbpx

Godfall is een bloedmooie, maar teleurstellende launchgame

3 godfall for ps5 pc gets new trailer showing combat gameplay in action boss battle

Stel je de allervetste, duurste, meest glanzende sportkar voor die je ooit hebt gezien. Kruip erin en voel de leren kuipzetels. Hun kleur en afwerking is misschien een beetje ouderwets, maar daar stoor je je nog niet aan.  Start hem en voel het trillen van de motor door je lijf gonzen. Hoor dat luide geronk. Geef gas en voel hoe hij als een pijl vertrekt. Maak een bocht en gewaar hoe soepel hij op de baan blijft liggen. Neem vervolgens de oprit van de autosnelweg, kies snel het linker baanvak, duw hem op zijn staart en… ontdek dat de snelheid van dit beestje begrensd is tot 90 kilometer per uur. Dat is – in gameplaytermen dan – het gevoel dat we bij Godfall krijgen, een van de PS5 launchgames.

Godfall 1


Raytracing-hoogglans

Het lijkt alsof Godfall vooral bedoeld is geweest om optimaal gebruik te maken van de raytracing-mogelijkheden in de PS5 en de makers snel daarrond een game hebben opgetrokken. In plaats van andersom, zoals het hoort. Letterlijk alles wat je op het scherm ziet in deze third person-hack ’n slasher bestaat uit oppervlakken van (edel)metaal: alles, van het harnas van je protagonist tot de omgevingen, is er duidelijk om in de lak te worden gezet met die nieuwe belichtingstechnologie in de grafische chip van de PS5.

Maar daaronder zit helaas weinig wat we nog niet eerder hadden gespeeld. De makers van de titel, de Californische studio Counterplay Games noemen het een looter-slasher, maar wij zien vooral een potpourri van Destiny, Monster Hunter, Dark Souls en God of War. Games die we al tot in den treure gespeeld hebben dus.

Combat 1920

Solide mechaniek

Wat dit allemaal extra tragisch maakt, is het feit dat er qua design en constructie weinig aan te merken valt op Godfall. De slagwapen-actie heeft een prima impact, de besturing is solide, de timing van de animaties – een element waarin heel wat games in dit genre de mist ingaan – uitstekend. Bovendien drijft de game op een relatief diepgaand upgradesysteem voor je wapens, uitrusting en skills.

We durven niet zo ver gaan om het een RPG te noemen (wat de makers overigens wél doen), maar dat upgraden gaat behoorlijk diep. Vooral het systeem van Valorplates, emblemen voor je harnas die je vaardigheden in de strijd resoluut in een bepaalde richting sturen, en die kunnen worden gewisseld naargelang het soort vijanden dat je voor je hebt. Wie graag priegelt aan dat soort dingen, vind wel de nodige pret in Godfall. Maar uiteindelijk redt het de game niet.

4 prezzi giochi ps5 godfall costera 80 euro lancio v7 469593

Weinig substantie

Met dat soort mechaniek, onder zo’n glanzende carrosserie, zou je namelijk een game moeten aantreffen waar je de hele dag van droomt om hem ’s avonds weer in je tengels te krijgen, en dat is Godfall uitgesproken niét. Na een uurtje steekt de eentonigheid al de kop op. Zo moet je voortdurend repetitief gangetjes lopen en tegenstanders verhakkelen. Elke keer opnieuw.

Dat terwijl het fluttige fantasyverhaaltje – red de wereld Aperion van zijn kwade goddelijke heerser – ook al niet de context geeft die je zoekt. De op het eerste gezicht bloedmooie decors zijn ook opgebouwd uit visuele motieven die je al in minstens twintig andere games hebt gezien. En nee, het accute gebrek aan afwisseling in die omgevingen doet dat knagende en uiterst vervelende gevoel van herhaling absoluut geen goed. Godfall is dus vooral veel vorm, maar helaas weinig inhoud.

6.0
  • grafisch uitstekend
  • raytracing showcase
  • ontzettend vloeiende combat
  • eentonig als de pest
  • flutverhaal
  • veel stijl, weinig inhoud

BESLUIT

Godfall heeft best solide gameplay en ziet er fantastisch uit, maar bevat verder weinig inhoud. Een typisch teleurstellende launchgame, zoals je die wel vaker tegenkomt wanneer er nieuwe hardware in de winkels staat.

Een reactie achterlaten