God of War baas: “Blockbusters zijn niet langer houdbaar voor de uitgever”

god of war spider man blockbuster

Blockbusters zoals God of War Ragnarök zijn niet langer houdbaar voor uitgevers door de enorme ontwikkelingskosten. Dat zegt de voormalig God of War-baas Meghan Morgan Juinio. Volgens haar moeten games ‘vooral fun zijn’.

Juinio verliet onlangs Santa Monica Studio waar zij verantwoordelijk was voor de God of War-reeks. In een recent interview met PC Gamer bespreekt zij de huidige staat van de gameindustrie.


Het maken van grote blockbustertitels met veel spektakelwaarde is voor uitgevers niet meer houdbaar, omdat het te veel kost. Sinds COVID zijn er enorm veel ontslagen gevallen in de gameindustrie, simpelweg omdat de kosten voor een blockbustergame zo hoog liggen.

En terwijl traditionele game-uitgevers worstelen met het hoge kostenplaatje, zien ze ook hoe indiegames zoals Clair Obscur: Expedition 33 en Hollow Knight: Silksong enorm veel verkopen en maar een fractie van het ontwikkelingsbudget gekost hebben. Volgens Juinio dwingt dat grote uitgevers om hun strategie te veranderen.

Of grote blockbusters zoals God of War of Spider-Man zullen verdwijnen? Nee, maar ze zullen volgens Juinio minder frequent verschijnen. Grote uitgevers zullen meer inspiratie zoeken bij AA of zelfs A games.

Games moeten volgens Juinio fun zijn om te spelen. “Een game kan de mooiste graphics hebben, een fantastische soundtrack en heel wat BAFTAs winnen, maar als de titel niet leuk is, dan maakt de investering in de ervaring niet uit”. Juinio vervolgt: “Games hoeven ook niet 40 uur lang te zijn of de meest technisch complexe presentatie te hebben. Want als een game een krachtige core ervaring heeft, maakt de rest toch weinig uit?”

Wat denk jij?

Een reactie achterlaten