fbpx

‘90% van de gamers speelt liever als goedzak’

Mass Effect good guy 2

Hoewel gamers hun medespelers online met bosjes overhoop knallen, zijn de meesten van hen sympathieke goedzakken. Althans al we enkele oudgedienden van BioWare en Telltale Games mogen geloven. Volgens de werknemers van die studio’s kiest het gros van de gamers er altijd voor om de held uit te hangen. Ook al krijgen ze de kans om de rotzak te spelen.

Zo kozen spelers in Mass Effect bijna altijd de nobele uitweg:


Ebenger reageerde op een tweet die viraal ging over moraliteitssystemen in video games. Zelfs als gamers expliciet de kans krijgen om slechte dingen te doen, zullen ze dat 9 op 10 keer niet doen. En dat is niet alleen zo in Mass Effect. Ook Matt Boland, narrative designer bij Telltale Games, zag die tendens regelmatig:

“Mensen willen altijd de goede zijn. De uitdaging was altijd om de keuze, van wat ze willen doen, op te stellen tegenover de keuze van wat ze zouden moeten doen.”

Ook Ebenger reageerde daar opnieuw op:

“Wij probeerden spelers altijd aan te trekken door personages die tegengestelde overtuigingen hadden. Daardoor moesten ze kiezen op basis van welk personage ze het leukst vonden. Een directe confrontatie tussen twee geliefde personage is geweldig.”

Wij kunnen ons inderdaad wel een paar situaties herinneren waarbij we het moeilijk vonden om onze crewleden niet teleur te stellen. Vooral Dragon Age: Origins had op dat vlak een paar goed ontworpen dilemma’s. Eerlijk gezegd speelden wij ook altijd als ‘The good guy’.

Maar hoe zit het voor jou? Klopt deze theorie voor jou ook? Of schiet/hak jij alles neer wat jouw pad kruist? Laat het weten in de comments!

Een reactie achterlaten