Forza Motorsport 7 mag je eigenlijk Forza Car Collector 7 noemen, want auto’s verzamelen is het voornaamste doel in de nieuwste van Turn 10 Studios. Ongeveer 700 wagens telt dit spel. Indrukwekkend, maar het progressiesysteem reduceert al die vierwielers tot wegwerpproducten, nietszeggende verzamelobjecten die vergrendeld zitten achter tiers. Je zal vooral bezig zijn met een boel bolides te kopen waar je niet eens mee zal of wil racen, enkel en alleen om aan de slag te kunnen met de wagens die je net wel interesseren.
Begrijp ons niet verkeerd. Ook al is er op gameplayvlak weinig echte evolutie te merken, als racegame doet Forza nog steeds wat het moet doen. Maar het hele progressiesysteem én de achterliggende economische motieven vinden we zorgwekkend. Tijdens je verzameltocht kan je jouw zuurverdiende centen nu ook aan prize crates spenderen. Voorlopig alleen met in-game munten, maar Turn 10 Studios liet al vallen dat microtransacties op til staan. Een twijfelachtige evolutie voor een AAA-titel waarvoor je net 60 euro hebt neergeteld. Oké, het agressieve DLC-model uit het verleden hebben ze milder gemaakt, maar toch doet dit flink wat vragen rijzen. Nee, dan hadden de ontwikkelaars beter meer tijd gespendeerd aan het verbeteren van de AI, want je tegenstanders doen soms oliedomme dingen. Zoals stoppen in een bocht bijvoorbeeld waarna het racen plots in een ramfestijn omslaat.
Maar goed, het is niet allemaal kommer en kwel. Forza Motorsport 7 imponeert op grafisch vlak. Geen idee met welke magie ze dit kunstwerkje zo vlot doen draaien op onze Xbox One, maar dit ziet er fantastisch uit. Je ziet zand waaien over de straten van Dubai, de mist rolt gezapig langs haarspeldbochten en een nachtelijke storm deed ons haast grijpen naar onze regenjas. Ook al houden wij van een flinke streep autoporn, toch vinden wij deze zevende editie een ontgoocheling. De vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger is kleiner dan een gekrompen minirok. Er zijn dan ook betere en goedkopere alternatieven.