fbpx

Final Fantasy XVI niet turn based om jongere gamers niet af te schrikken

Final Fantasy origins

Hoewel trouwe fans van Final Fantasy al jaren hopen op een terugkeer naar de oude turn-based combat, is dat geen optie meer voor Square Enix. Volgens producent Naoki Yoshida schrikt turn based combat jongere spelers af en daarom maakt Final Fantasy XVI er geen gebruik van.

Volgens Yoshida is er ook geen behoefte meer aan turn-based combat. Alle animaties van een personage kunnen tegenwoordig dankzij de sterkere hardware uitgevoerd worden in real-time. Wanneer je op de knop duwt, voert je personage een specifieke actie uit.


Turn-based combat was een manier van developers om met de beperkte hardware om te gaan. Eerst moest de speler zijn commando ingeven, waarna het personage die pas even later uitvoert. Die acties meteen op je beeldscherm toveren, was toen niet mogelijk.

De huidige technologie maakt een veel complexere besturing van een personage mogelijk. En dat is ook de gameplay waar jongere gamers mee opgegroeid zijn. Om die reden kozen de makers voor actie combat in Final Fantasy XVI. Kwestie van een zo breed mogelijk publiek aan te spreken.

Of het systeem de gameplay interessanter zal maken? Dat valt nog te zien. Maar het ziet er in ieder geval wel vlotten er spectaculairder uit.

Wat denken jullie? Is turn based combat iets van het verleden. Of mag Square Enix nog eens een Final Fantasy met een oldschool turn-based vechtsysteem op de markt brengen?

Een reactie achterlaten