Epic Games werkt aan tools voor betere Unreal Engine 5 optimalisatie

Snake Eater

De gloednieuwe Unreal Engine 5 van Epic Games krijgt heel wat kritiek te verduren. Verschillende games die met de engine zijn ontwikkeld hebben last van een povere performance. Na het hakkelende Wuchang: Fallen Feathers heeft ook Metal Gear Solid Delta: Snake Eater laste van een ondermaatse performance op consoles.

Tim Sweeney, grote baas van Epic Games en ontwikkelaar van UE5, schuift de schuld echter door naar de ontwikkelaars: het ligt niet aan de engine, maar aan slechte optimalisatie door de developers.


De engine van Epic Games krijgt tegenwoordig heel wat kritiek. Zo zouden de hoge technische vereisten van Unreal Engine 5 ervoor zorgen dat UE5-games op minder krachtige hardware povere presteren.

Tijdens Unreal Fest in Seoul, kreeg Sweeney de vraag of Epic Games een oplossing heeft voor de optimalisatieproblemen die veel UE5-games vertonen. Sweeney gaf aan dat de slechte performance van UE5 games op bepaalde systemen een gevolg is van het ontwikkelingsproces. Optimalisatie gebeurt doorgaans pas aan het einde van de ontwikkeling, wat volgens hem fout is.

Volgens Sweeney moet de optimalisatie zo vroeg mogelijk geïmplementeerd worden, voordat alle virtuele assets gebouwd worden. Epic Games werkt wel aan twee belangrijke oplossingen om een dergelijk proces sneller mee te pikken in UE5.

Zo wil Epic Games de ondersteuning voor game-ontwikkeling met UE5 verbeteren. Aangezien optimalisatie heel wat manueel werk vereist, wil Epic zoveel mogelijk optimalisatie features voor verschillende toestellen implementeren in UE5. Dat zou het proces sneller en efficiënter maken voor gamestudio’s.

Daarnaast is het belangrijk om de training van ontwikkelaars te versterken. Zo vindt Sweeney het cruciaal om studio’s erop te wijzen dat optimalisatie van games zo vroeg mogelijk meegenomen wordt in het ontwikkelingsproces. Als het nodig is, kunnen software ingenieurs van Epic Games studio’s zelfs ondersteunen bij dat proces.

Natuurlijk geeft Sweeney ook toe dat games een pak complexer zijn geworden dan 20 jaar geleden. En dat maakt optimalisatie op engine-niveau vaak een uitdaging. Maar net om die reden is het belangrijk dat game-ontwikkelaars en engine-ontwikkelaars voortdurend in dialoog zijn met elkaar.

REACTIES (3)

Een reactie achterlaten