fbpx

EA wil moeilijkheidsgraad in games automatisch laten aanpassen

EA patent

Het lijkt erop dat Electronic Arts wil experimenteren met een dynamische moeilijkheidsgraad. Volgens een nieuw patent is EA op de proppen gekomen met een AI-systeem dat de moeilijkheidsgraad automatisch aanpast aan hoe je aan het spelen bent. Zo hoef je zelf de moeilijkheidsgraad nooit in te stellen of aan te passen.

Het patent werd ingediend in oktober 2020 en werd deze maand publiek gemaakt. EA zelf noemt zijn nieuwe systeem een Dynamic Difficulty Adjustment. En toegegeven, voor games kan dat best interessant zijn.


Het doel is om op voorhand de gewoontes van de speler te achterhalen en in-game uitdagingen daarop af te stemmen. Zo zou een game met het systeem automatisch de moeilijkheidsgraad aanpassen, zodat een speler zich niet bewust is van een eventuele aanpassing in moeilijkheidsgraad.

Opvallend is dat het systeem daarbij gaat kijken naar de duur van een gemiddelde speelsessie. Op basis van je gaming activiteiten, maakt het systeem een voorspelling van de verwachte speelduur van een sessie. Om te zorgen dat je de speelsessie volledig kan afronden, kan het spel zijn moeilijkheidsgraad aanpassen om te vermijden dat spelers gefrustreerd stoppen.

Als je bijvoorbeeld moeite zou hebben met een bepaalde type eindbaas of puzzel, zou de game slechts dat aspect makkelijker maken. En dat maakt het systeem veel genuanceerder dan simpelweg de keuze hebben uit easy, normal en hard.

In zekere zin probeert het systeem dus de ideale graad van uitdaging te zoeken voor de speler, zodat die tijdens zijn gaming sessie maximaal plezier beleeft aan de game. Of dat een goed zaak is? Dat valt nog te zien, want willen we als gamer echt dat alles ons op een presenteerblaadje wordt gegeven?

Een reactie achterlaten