EA weigerde een Dragon Age remaster trilogie

dragon age veilguard

Volgens Mike Darrah, voormalig uitvoerend producent van BioWare, heeft de studio verschillende keren voorgesteld aan EA om een remasterbundel uit te brengen van de Dragon Age games. De uitgever weigerde echter. En dat had volgens Darrah verschillende redenen.

Tijdens een recent interview met YouTube-kanaal MrMattyPlays legt Darrah uit dat BioWare budget vroeg aan EA om een remasterbundel van de oude games uit te brengen. Opvallend genoeg wilde EA de studio niet financieel bijstaan. Volgens EA moest BioWare de remaster zelf maar zien te financieren.


Volgens Darrah is EA niet echt remaster-gezind. Een vreemd standpunt vindt Darrah zelf, want waarom zou een beursgenoteerd bedrijf ‘nee’ zeggen tegen gratis geld? Gezien een remaster een visuele upgrade is, vergt het veel minder werk dan een nieuw project van nul uit de grond stampen.

Maar daarnaast is Dragon Age veel moeilijker en duurder om een remaster van te maken dan Mass Effect. De originele Shepard trilogie was volledig in Unreal Engine gemaakt. Dragon Age en de Awakening uitbreiding zijn daarentegen ontwikkeld met de Eclipse Engine. Dragon Age 2 werd gebouwd op een upgrade daarvan, die bekend stond als de Lyceum Engine. En Dragon Age Inquisition had de Frostbite Engine als motor. Een veel moeilijkere opdracht en dus met een groter ontwikkelingsbudget.

Momenteel werkt de studio aan Mass Effect 4. Ook werd een deel van het personeel ontslagen, omdat de ontwikkelaar niet de volle capaciteit nodig had van het volledige team op dit moment in de ontwikkeling van die game.

Wanneer Mass Effect 4 verschijnt? Dat is nog niet bekend.

Een reactie achterlaten