fbpx

EA verklaart waarom Star Wars game van Visceral werd afgevoerd

Met alle heisa rond Star Wars: Battlefront II zou je haast vergeten dat EA meerdere Star Wars-projecten in de pijpleiding heeft… of had. Eentje daarvan was de game van Dead Space-ontwikkelaar Visceral Games, de studio die EA in oktober opdoekte. Chief Financial Officer van EA, Blake Jorgensen, heeft nu laten weten waarom de game geschrapt is en de studio gesloten werd. En dat heeft veel te maken met de lineariteit van de game.

Volgens Jorgensen was het de bedoeling om de gameplay van deze Star Wars naar een hoger niveau te tillen. Ondanks verschillende pogingen, slaagde Visceral daar niet in. Jorgensen legt uit:


“We were trying to build a game that really pushed gameplay to the next level, and as we kept reviewing the game, it continued to look like a style of gaming, a much more linear game, that people don’t like as much today as they did five years ago or 10 years ago.”

Een vreemde opvatting, want rechtlijnige games zijn niet per definitie slecht. Kijk maar naar de Uncharted-reeks, een meesterwerkje van de hand van Amy Hennig, die EA speciaal had ingehuurd om mee te werken aan de Star Wars-game. Toen het project uiteindelijk stopgezet werd, sloot EA de deuren van Visceral Games. Jorgensen verklaart waarom:

“Visceral was down to about 80 people, which is sub-scale in our business. The game they were making was actually being supported by a team in Vancouver and a team in Montreal because of that sub-scale nature. I’m a believer in sunk costs. You’ve got to cut the bridge when you realize you can’t really make a lot of money on something.”

Het lijkt erop dat EA dus niet meer zal investeren in lineaire games. Of die beslissing de juiste is, dat valt nog te zien…

Laat een reactie achter