fbpx

PS5 controller kan trillingen genereren via in-game geluidseffecten

DualSense

Dat de haptische feedback van de PlayStation 5 controller de game-ervaring veel krachtiger maakt, staat buiten kijf. Sony heeft bevestigd dat de controller automatisch trillingen kan genereren gebaseerd op in-game sound effects. Op die manier kunnen developers een stuk gemakkelijker alle acties op het scherm vertalen naar trillingen in de controller.

De informatie komt via een technologierapport dat Sony onlangs uitgaf. Daarin belicht de uitgever het werk van Yukari Konishi, een van Sony’s R&D ingenieurs. Konishi legt uit dat de haptische feedback de game-ervaring realistischer maakt voor spelers, maar dat dergelijke feedback ook veel moeilijker te creëren valt. Daarom heeft Sony voor ontwikkelaars een handige tool ontworpen.


Zo kwam Sony op de proppen met technologie om de haptische trillingsgolf af te stemmen op in-games geluidseffecten. Terwijl de trllingen vroeger handmatig geprogrammeerd en gsynchroniceerd moesten worden, kunnen studio’s de trilling of vibratie veel automatisch synchroniseren met wat er zich op het scherm afspeelt.

Het lijkt dus een beetje als volgt te werken: hoor je ontploffing, dan kunnen ontwikkelaars de explosie weergeven als een korte, krachtige schok via haptische feedback. Drift je daarentegen door een bocht in een racegame, dan kunnen je gierende banden voor een zachte, langere trilling zorgen terwijl je wagen door de bocht schuift.

Natuurlijk vergt het heel wat onderzoek om een dergelijk systeem tot stand te brengen. Konishi en haar team hebben dan ook tal van algoritmes onderzocht en experten geraadpleegd. En het eindproduct is een tool dat ‘een waaier aan trillingsgolven van hoge kwaliteit automatisch kan genereren”. Klinkt indrukwekkend. En het zou cool zijn als we dergelijke tools ook in Dreams konden gebruiken. We zijn in ieder geval al benieuwd naar het resultaat.

Laat die PS5-preorders dus maar beginnen, Sony!

Een reactie achterlaten