fbpx

Batman: Arkham VR is een geweldige beleving

In de Arkham-games konden we als Batman keet schoppen in Arkham en een paar boeven achter de tralies gooien. Dat was slechts het begin, want dankzij Warner Bros. en Rocksteady Studios kan je binnenkort écht in de huid kruipen van The Dark Knight. In Batman Arkham VR mag je de enige echte Batsuit aantrekken, and guess what: dit was de coolste VR-ervaring

We bevinden ons voor de piano in de woonkamer van Wayne Manor als Alfred ons komt inlichten: ‘Sir, the city is in trouble. It’s time to go do your thing!’  Zachtjes klappen we het deksel van de piano open en slaan enkele noten aan. Plots horen we een mechanische bonk en met een sissend geluid zakt de vloer weg in de diepte.

batman3

We dalen af in een duistere koker, maar als we door een grote open ruimte passeren, houdt de lift halt. Vanuit de verte schuift een metalen kist met een zoemend geluid naar ons toe. Het deksel gaat open en onthult het bekende vleermuiskostuum. We grijpen het pak met de PS Move en brengen de controllers naar onze borst. Netjes, past perfect!

Opnieuw naderen er twee metalen kokers. Daarin zitten onze gauntlets. We steken onze handen erin, draaien de PS Move 90° naar binnen en inspecteren daarna de coole armbeschermers. Dit voelt episch. Tot slot zetten we het masker op, waarna een spiegel naar beneden schuift. We moeten eerlijk zijn: wij van Invader zijn een geboren Batman.

batman2

De lift komt terug in beweging, maar stopt in de volgende ruimte. De eerste kist die opengaat, herbergt onze scanner. We grijpen het pistoolvormig apparaat, maar weten niet goed wat we ermee moeten aanvangen. De demobegeleider schiet ons te hulp: “You can attach the scanner to your belt”. Serieus? We slaan onze ogen neer en merken aan ons linkerbeen een hologram op dat lijkt op het toestel. We bewegen de Move ernaartoe en klikken de scanner vast. Met een kinderlijk brede grijns op het gezicht holsteren we daarna ook onze grijphaak. Dit is VR zoals je het nog nooit zag.

In de laatste wapenkoffer vinden we Batmans meest iconische accessoire terug: de Batarang. We pakken het werptuig beet en observeren het langs alle kanten. Voor ons duikt uit het niets een handvol mikschijven op. Tijd om de projectielen eens uit te testen. Met een paar welgemikte worpen schakelen we alle doelen uit. Veel cooler dan bad guys overhoop knallen met een pistool.

batman1

De lift zet zijn weg verder naar beneden en als we de liftkoker eindelijk verlaten, is het uitzicht verbluffend: we kijken uit over een reusachtige Batcave. Een zwerm vleermuizen fladdert  voorbij en linksachter dendert een waterval naar beneden. Rechtsachter staat een massieve T-Rex en onze mond valt letterlijk open als we de grot in ons opnemen.

Terwijl de lift verder afdaalt, spoort de begeleider ons aan: “Don’t be afraid to look down”. We schuifelen een beetje dichter naar de rand en loeren de dieperik in. Bizar hoe de VR-headset je brein belazert, want hoewel je helemaal niet zou vallen door een stap naar voren te zetten, heb je toch een gevoel van: “Oh crap, afgrond!”.  Onder ons staat de epische Batmobile al klaar. Wanneer de lift stopt, kruipen we erin en scheuren we ermee weg.

batmanvr

Gekleed en uitgerust met onze gadgets, kunnen we eindelijk Arkham City verkennen. We moeten meteen aan de slag, want Nightwing werd vermoord en we moeten de plaats delict onderzoeken. We halen de scanner van onze riem en scannen verschillende voorwerpen. Op de plaats delict werd serieus geknokt en Nightwing bekocht het met z’n leven.

We scannen het lichaam van de gevallen superheld en ontdekken dat hij drie breuken heeft opgelopen. Dankzij deze informatie en de objecten die we eerder scanden, kunnen we nu een holografische reconstructie maken van de moord. Terwijl de hologrammen van Nightwing en zijn moordenaar elkaar bevechten, spoelen we het conflict door door de Move naar rechts te draaien en terugspoelen door hem naar links te draaien. Best cool!

batman6

Door het tafereel te volgen, zien we hoe Nightwing uiteindelijk aan zijn einde komt. Maar we hebben een aanwijzing: er is maar een kerel in Arkham die een dergelijke vechtstijl hanteert. De Batwing komt aangereden en met een welgemikt schot van onze werphaak klimmen we aan boord.

Dat Batman: Arkham VR de meest indrukwekkende PS VR-demo is die wij tot nu gespeeld hebben, zoveel is duidelijk. Virtual reality wordt awesome. Wereldwijd zullen miljoenen fans eindelijk kunnen ervaren hoe het voelt om The Dark Knight te zijn.

Laat een reactie achter

/* Test */