Nintendo, Sony en Microsoft willen lootboxen samen aanpakken
Stijn Poelmans |
08 augustus 2019

Opvallend nieuws van de drie grootste uitgevers in de industrie: Nintendo, Sony en Microsoft hebben een initiatief opgestart waarbij uitgevers verplicht zijn om de drop rate van voorwerpen in lootboxen bekend te maken. Zoniet wordt de game niet toegelaten in de digitale store op hun platform.
De maatregel zal pas volgend jaar van kracht gaan, maar het goede nieuws is dat-ie ook van toepassing wordt op games die na de launch microtransacties toevoegen. Zo heeft de consument altijd een idee van wat-ie kan verwachten en kunnen lootboxen met belachelijk lage drop rates geweerd worden.
De nieuwe regel werd bekendgemaakt door de ESA, of Entertainment Software Association, de koepelorganisatie van de Amerikaanse Gaming industrie. Dat de ESA er net nu werk van maakt om lootboxen transparanter te maken, is niet toevallig. Het nieuwe voorschrift komt er namelijk in het kader van een workshop van de Amerikaanse Federale Handelscommissie, die moest onderzoeken of de consument voldoende beschermd werd in situaties met lootboxen.
Tal van uitgevers, waaronder Activision, Blizzard, Bandai Namco, Bethesda, Bungie, EA, Microsoft, Nintendo, Sony, Take-Two, Ubisoft en Warner Bros. Entertainment hebben al laten weten dat ze zich zullen houden aan deze nieuwe regel. Verwacht dus vanaf volgend jaar een percentage voor het verkrijgen van willekeurige items bij lootboxen.
Meer Nieuws
Meer Nieuws


REVIEW
Marvel 1943: Rise of Hydra uitgesteld naar 2026
Stijn Poelmans
- 13 mei 2025

REVIEW
“Nieuwe PS5 Pro update geeft framerate en resolutie enorme boost”
Stijn Poelmans
- 13 mei 2025

REVIEW
Actrice van nieuwe Naughty Dog game krijgt coaching om online haat te negeren
Stijn Poelmans
- 12 mei 2025
