Daarom kregen we nooit een sequel op Bully

Bully rockstar games.jpg

Naast Grand Theft Auto, heeft ontwikkelaar Rockstar Games nog een reeks waarvan we maar al te graag een sequel zou zien. Ondanks de populariteit van Bully – ook bekend als Canis Canem Edit – kreeg de game nooit een vervolg. Dan Houser, de oprichter van Rockstar die nu zijn eigen studio leidt, legt uit waarom.

Tijdens een interviewpanel met IGN op Los Angeles Comic Con 2025 vertelt Houser dat ze simpelweg te weinig capaciteit hadden om aan het project te beginnen. “Wanneer je een klein ontwikkelingsteam hebt dat geleid wordt door een klein team van leidinggevenden, kan je gewoon niet alle projecten doen die je zou willen doen.”


Rockstar Games had met andere woorden niet de middelen om meerdere projecten tegelijk te tackelen. De ontwikkeling van GTA V en GTA Online was al gestart. En de ontwikkelaar liet eerder al optekenen het liefst aan één project te werken tot het volledig af is.

Met zijn nieuwe studio Asburd Ventures probeert Houser nu een flexibelere aanpak. Houser heeft de studio zo gestructureerd dat hij meer dan één project tegelijkertijd aankan. Maar dat brengt ook uitdagingen en heel vene planning met zich mee. Want hij moet voortdurend op zoek naar manieren om ervoor te zorgen dat beide projecten voldoende progressie maken.

Vanzelfsprekend is Rockstar Games vandaag een enorm grote studio, mede dankzij GTA Online. Al blijft de ontwikkelaar grotendeels maar één project tegelijk ontwikkelen. Of Bully 2 ooit nog het daglicht zal zien als de studio wat meer capaciteit heeft? Wie weet? Wij houden alvast de vingers gekruist…

Een reactie achterlaten