Eén jaar nadat de vermaarde buideldas-met-grimas een comeback maakte voor de PS4, doet Crash Bandicoot N.Sane Trilogy nu ook de andere consoles aan, waaronder de Nintendo Switch. En dat is erg goed nieuws, want nu kunnen we ook schildpadden bespringen op de trein – en néé, dat is geen gore praat.
Duikende framerate
Wie de trilogie reeds speelde op de PlayStation 4 zal gauw genoeg merken dat deze Switch-port toch een pak minder gepolijst is, en al zeker in handheld-modus. Ook de framerate neemt een lichte dip, al wil dat geenszins zeggen dat je Crash ziet hakkelen tijdens zijn hachelijke sprongen, maar toch. Technisch niet perfect, maar voldoende om Crash
Hoewel we op de Nintendo Switch grotendeels dezelfde ervaring krijgen, voegt ontwikkelaar Vicarious Visions twee toemaatjes toe in de vorm van semi-nieuwe levels. In Stormy Ascent bijvoorbeeld moet je de top zien te bereiken van een middeleeuws kasteel tijdens een regenstorm. Een level uit de eerste game die de makers vlak voor release schrapten wegens te moeilijk. En guess what: ook wij zagen engeltje Crash voortdurend richting hemel vliegen. Best hardcore dus.
Vuurspuwende robots
De tweede portie extra content heet Crash: Future Tense en is een nagelnieuw level, de eerste in zo’n twintig jaar tijd. Het is een futuristisch level waarin je Crash moet navigeren tussen vuurspuwende robotten en meer van dat futuristisch schorriemorrie. Erg vermakelijk – en gelukkig een stuk gemakkelijker dan Stormy Ascent – al mocht het voor ons gerust nog ietsje meer zijn. Inderdaad, wij zijn verwende zeikerds.
Dat het bijwijlen aartsmoeilijke geplatform nog steeds stand houdt in het videogamelandschap van vandaag, is niets minder dan bewonderenswaardig. Veeleer dan een snel nostalgietripje beleven, is deze trilogie nog steeds het integraal doorlopen waard. En al zeker in zijn draagbare vorm, ondanks die lichte technische dip. Mocht Vicarious een échte sequel op de planning staan hebben, dan springen wij in ieder geval meteen aan boord. Uga buga!