fbpx

Chrono Cross: Radical Dreamers Edition is een relikwie uit een ander tijdperk

Chrono Cross remaster

We krijgen doorgaans de gloeiende hekel van remasters, maar niet als het om iconische klassieker gaat. En Chrono Cross is er zo eentje. Met deze Radical Dreamers Edition probeert Square Enix de inmiddels 22 jaar oude RPG nieuw leven in te blazen. Misschien hadden ze dat beter maar niet gedaan…

Throwback time

Toen de Invader-redactieleden nog tieners waren, verschenen er op de 16-bit Super Nintendo heel wat epische RPG’s die vandaag de dag nog gelauwerd worden als het beste dat het genre ooit heeft voortgebracht. Eentje ervan heette Chrono Trigger, essentiële kost voor wie houdt van RPG’s waar verhaal, graphics, gameplay en muziek in een perfecte symfonie samenlopen.


Blij als een kind waren we dan ook eind jaren ’90, toen aangekondigd werd dat de sequel op Chrono Trigger zou verschijnen op de allereerste PlayStation. Dat vervolg, Chrono Cross, verscheen echter nooit in Europa. Nochtans werd de game voor de VS volledig vertaald, en haalde goede reviewscores. Voor Europese JRPG-lovers een heuse klap. En kijk, 22 jaar na de originele release van Chrono Cross verschijnt de game half onverwacht dan toch in Europa via deze Radical Dreamers Edition. Too little, too late?

NSwitchDS ChronoCrossTheRadicalDreamersEdition 01

Beter dan het origineel?

Ondanks bovenstaande perikelen hebben de meeste Europese JRPG-fans Chrono Cross uiteraard al wel gespeeld in de tussenliggende decennia. Zij het via import of emulatie, de sequel op Chrono Trigger bleef een onmiskenbare lokroep uitoefenen. Deze in alle haasten aangekondigde en uitgebrachte remaster zal dus voor de meeste geïnteresseerden wellicht niet hun eerste rodeo zijn. Dan resten ons twee vragen: is de game de moeite waard voor wie hem nooit eerder speelden? En is de remaster in die mate “beter” dat ook oudere fans deze in huis moeten halen?

Laten we beginnen met die tweede vraag te beantwoorden. Anno 2022 heeft het weinig zin om halfslachtige remasters als deze op de markt te brengen. Een volledige remake als die van Final Fantasy VII biedt een enorme meerwaarde, maar in dit geval hebben de makers weinig aangepast aan de nieuwe tijd. Een nauwelijks noemenswaardige grafische update, een autosave functie, de mogelijkheid om random battles te vermijden en de optie om de snelheid van de game te verdubbelen.

Klinkt meer als een eenvoudige software patch dan een heropwaardering van de game. De meerwaarde is miniem. Wel bevat de release ook het nooit eerder (officieel) vertaalde spin-offspel Radical Dreamers. Deze ongeveer twee uur durende visuele novelle heeft een haast mythische status onder de hardcore fans, en is best de moeite, maar ook hier kunnen we nauwelijks quality of life verbeteringen te bespeuren.

NSwitchDS ChronoCrossTheRadicalDreamersEdition 02

Welkom in het verleden

Dan rest de vraag of deze titel boeiend is voor wie zich in een heuse retro-RPG willen storten. De charmes van Chrono Cross blijven moeiteloos overeind. De perfecte soundtrack, mysterieuze verhaallijn en boeiende personages overstijgen wat ons betreft nog steeds de negatieve aspecten. Maar of we de hedendaagse gamer zouden aanraden om een antiek stuk als dit puur voor die elementen te spelen? Dat terwijl er met reeksen als Trails of Cold Steel, de Atelier-franchise en Persona zoveel betere RPG’s op de markt zijn? Nee, dat kunnen we moeilijk verantwoorden.

In de 22 jaar sinds Chrono Cross – dat trouwens een interessant maar traag vechtsysteem heeft – hebben RPG-ontwikkelaars enorme stappen gezet om de vaak verfoeide random battles zo boeiend mogelijk te houden. Games als Pokémon, Shin Megami Tensei en Persona, Final Fantasy XII en XV hebben allen met succes geprobeerd om turn-based battles terug geliefd te maken. Vooral door ze ofwel korter te maken, ofwel enorm uitdagend te maken.Chrono Cross doet geen van beide. Het voelt vaak alsof de gevechten een verplicht nummertje zijn om de verhaallijn te kunnen beleven. Bewijs daarvan is de eerder vermelde optie om random battles helemaal uit te schakelen. Wat meteen de levensduur van de game halveert.

NSwitchDS ChronoCrossTheRadicalDreamersEdition 03

Net als flauwe anime

Chrono Cross mag je – ondanks zijn terechte status als canon – vandaag de dag een flauwe RPG noemen, op basis van zijn gameplay en combat. Vergelijk het met een anime uit de jaren ’90 als Yu Yu Hakusho of Ranma ½. Nog steeds aangenaam om naar te kijken, maar je wil niet dat iemand dit vandaag de dag ziet en er zijn mening over anime op baseert. Dat de door ons geteste versie (Switch) dan nog eens kampt met framerate problemen, zowel tijdens de combat als in drukke omgevingen, is bovendien onvergeeflijk.

Lang verhaal kort: Chrono Cross heeft zijn beste tijd gehad en verdient beter dan dit half geleverde werk. De dimensiedoorkruisende avonturen van Serge en Kid (plus hun enorm uitgebreide support cast) zullen steeds in ons geheugen gegrift staan, maar daar hadden we deze release niet echt voor nodig.

5.7
  • fantastische soundtrack
  • de Radical Dreamers visual novel
  • talloze personages
  • antieke gameplay
  • grafische update weinig soeps
  • vol technische mankementen

BESLUIT

Chrono Cross was een goeie game in het jaar 2000, maar is nu vooral een curiosum. De remaster behandelt het origineel met zo’n respect, dat nu vooral de mankementen opvallen. Enkel voor retrogamers die een stukje geschiedenis in huis willen halen.

Een reactie achterlaten