fbpx

Call of Duty: Infinite Warfare krijgt wind van voren

De reveal trailer van Call of Duty: Infinite Warfare krijgt op YouTube heel wat haat over zich heen. Op het moment van schrijven heeft de video al een kleine 400.000 downvotes en slechts een kleine 200.000 upvotes.

Fans van de reeks klagen steen en been over de futuristische setting, hoewel vorige delen ook al scifi-elementen introduceerden. De community wil een terugkeer naar de roots, al komt die er niet zoals ze gedacht had. De reveal van Modern Warfare Remastered werd dan ook onthaald met gemengde gevoelens. Een remake van Call of Duty 4 is een mooi gebaar, al vinden de fans het niet kunnen dat de game enkel geleverd wordt bij de duurste edities van Infinite Warfare. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de Call of Duty 4-remake niet apart verkrijgbaar is.


Een groot deel van de fans voelt zich bedrogen en laat dat merken door de reveal trailer van Infinite Warfare te bombarderen met downvotes. In de comment-sectie gaat het er niet veel beter aan toe:

“Maak opnieuw een game over de eerste of tweede wereldoorlog in plaats van deze futuristische onzin”, zo luidt het. En verder: “Meer dan 100.000 dislikes in 24 uur? Laten we er 400.000 van maken tegen morgenavond.”

Dat schijnt te lukken, want momenteel staat de teller op 385.850. Eurogamer vergeleek de statistieken met die van de reveal trailers van eerdere delen in de reeks, maar nog nooit was de ontevredenheid zo groot. Infinite Warfare heeft dubbel zoveel downvotes als upvotes en haalde al meer dislikes dan Black Ops III, Advanced Warfare en Ghosts samen.

Toch lijkt Activision er niet wakker van te liggen. CEO Eric Hirshberg reageerde met een officieel statement:

“We weten dat veel fans een terugkeer willen naar de roots en om die reden hebben we Modern Warfare Remastered gemaakt. Daarnaast zijn er ook tal van fans die liever innovatie zien in Call of Duty en dat is exact wat Infinite Warfare aflevert. Natuurlijk zien we de intense reacties online, maar we meten het succes van Infinite Warfare niet alleen via online feedback. Hoewel het nog zeer vroeg is, kunnen we nu al zeggen dat pre-orders een sterke start genomen hebben. Daarnaast is het aantal likes per view nog nooit zo hoog geweest bij een reveal trailer van Call of Duty.”

De vernietigende kritiek wuift Hirshberg dan ook weg:

“We hebben dit soort kritiek al eerder gezien. De onthullingstrailer van Black Ops II, de eerste game die zich afspeelt in de toekomst, had het grootst aantal dislikes ooit. Maar het werd wel de populairste Call of Duty tot nu toe. De franchise was nog nooit zo sterk als nu. Black Ops III heeft het grootste aantal spelers ooit in de geschiedenis van de reeks. Wat wij zeker weten, is het volgende: als we altijd hetzelfde zouden doen als in het verleden, zou Call of Duty niet meer bestaan. De dag dat we stoppen met innoveren, is de dag dat mensen zich zorgen moeten maken.

Innovatie is natuurlijk belangrijk, maar toch doet Activision er goed aan zich niet de woede van de fans op de hals te halen. Vraag maar aan BioWare. Die studio kreeg na Mass Effect 3 behoorlijk wat kritiek te slikken en moest uiteindelijk buigen voor de overmacht. Wat denken jullie? Bewandelt Call of Duty nog steeds het juiste pad? Of wordt het stilaan tijd voor een reboot? Of misschien zelfs een jaartje pauze?

REACTIES (2)

  1. SvenT23

    Dat jaar pauze is al ettelijke jaren over datum.

  2. Damasta007

    Goed bezig, Activision.
    Iedereen vraagt voor WO1/2, toch verder futuristische shit opdringen. Dan toch de community willen overhalen met COD4-remaster en die dan enkel bij de 80 euro dure special edition van infinite warfare steken.
    Hopelijk zorgt dit er in combinatie met release van nieuwe Battlefield voor dat ze dit jaar daar toch eens serieus hard op hun bek gaan.

Een reactie achterlaten