fbpx

Controverse rond ‘pay-to-hear’ optie in Call of Duty: Black Ops 6

Call of Duty

Call of Duty: Black Ops 6 ligt vandaag pas officieel in de rekken, maar toch is het er al in geslaagd om kwaad bloed te zetten bij de fans. De nieuwste shooter van Activision biedt namelijk een premium Enhanced Headphone Mode, die gebruik maakt van haarscherpe en gepersonaliseerde ruimtelijke audiotechnologie. Al heeft uitgever er niet bij verteld dat de functie niet gratis is.

De audiotechnologie is afkomstig van Embody, een audiobedrijf dat ook werkte aan Cyberpunk 2077 en Final Fantasy XIV. Met de verbeterde tech is het volgens de maker mogelijk om de ‘directionele nauwkeurigheid van geluiden te versterken’. Op die manier zou je dus veel duidelijker de voetstappen van andere spelers in je buurt horen.


Als je gebruik wil maken van dat premium audioprofiel met betere geluid, dan kan je een QR-code scannen om een persoonlijk audioprofiel aan te maken. En na de gratis proefperiode betaal je daar 20 euro voor 5 jaar voor. Wat bij fans die al €70 of meer neertelden voor de game in het verkeerde keelgat schiet.

Op dit moment is het nog niet bewezen of die betalende Enhanced Headphone Mode spelers ook een daadwerkelijk voordeel geeft. Mocht dat wel het geval zijn, dan zit Activision met een probleem. Want dan gaat het om een pay-to-win optie.

Of het echt zo’n vaart zal lopen is natuurlijk de vraag, maar daar hebben we pas zicht op als het systeem wat meer ingeburgerd is.

Een reactie achterlaten