Blizzard overwoog third-person camera voor Diablo IV
Stijn Poelmans |
03 november 2019
Een Diablo-game waarin je de personages zou besturen via een third-person view zoals in The Witcher? Het is een idee waar Blizzard mee gespeeld heeft tijdens de ontwikkeling Diablo IV. Uiteindelijk koos de ontwikkelaar dan toch het traditionele camerawerk.
Tijdens de preproductie van Diablo IV ging de studio vooral kijken naar de vorige delen. Zo gingen het team kijken wat Diablo echt Diablo maakt, maar ook welke invloeden van andere games het naar de titel zou kunnen brengen.
‘We hebben geëxperimenteerd met tal van opties tijdens de planningsfase. Ook met het cameraperspectief hebben we vanalles geprobeerd, maar uiteindelijk voelde het isometrische perspectief het beste aan voor Diablo.”
Dat is behoorlijk opvallend, want met Diablo IV wil Blizzard terug naar de roots van de reeks. Het gevoel van horror, brutaliteit en duisternis terugbrengen. In een isometrische perspectief zijn die elementen nooit zo bedreigend als een in third-person view. Een nieuw perspectief had de game veel persoonlijker kunnen maken.
Al zijn er kleine wijzigingen. Zo zoomt de camera in als een nederzetting binnenloopt. Tijdens combat zoomt-ie dan weer uit, om de actie beter in beeld te kunnen brengen voor meerdere spelers. Of het traditionele camerastandpunt nog steeds even goed zijn werk doet, zullen we kunnen beoordelen als Diablo IV in de rekken ligt. De game wordt momenteel ontwikkeld voor PS4, Xbox One en pc.