fbpx

Bethesda dwingt indiegame van naam te veranderen

Bethesda heeft zijn advocaten op oorlogspad gestuurd om de naam van de indiegame Prey for the Gods te laten veranderen. Volgens de uitgever zou de titel verward kunnen worden met Prey, de ruimteshooter Bethesda vorige week releasete.

Prey for the Gods is een action adventure van No Matter Studios en heeft veel weg van de PS2-klassieker Shadow of the Colossus. Als speler verken je de wereld, waarbij je gigantische eindbazen op hun smikkel mag kloppen. Het gebruik van de term “Prey” in de titel van die game, schoot Bethesda in het verkeerde keelgat, waarna de indie studio Bethesda’s juridische dienst achter zich kreeg.


Tot een rechtszaak kwam het gelukkig niet, want No Matter Studios veranderde de naam van zijn game zonder al teveel tegenstribbelen in Praey for the Gods. Die naam werd bij conceptualisering van het project ook al naar voren geschoven, maar werd uiteindelijk in de koelkast gezet wegens te ingewikkeld. Tot nu dus.

De indie-ontwikkelaar betreurde natuurlijk het voorval en heeft overwogen om het geschil in de rechtbank uit te vechten. De financiële middelen van de studio werden echter binnengehaald via een Kickstarter-campagne, dus vond het team achter Praey for the Gods het zonde om de centen van alle geldschieters te verkwisten in een rechtszaak. Resultaat: een a-tje extra in de titel en we spreken er niet meer over.

Ook Bethesda liet weten dat het geen keuze had om actie te ondernemen, omdat het anders zijn handelsmerk voor Prey zou verliezen. Beide games gaan nu hun eigen weg en Praey of the Gods mag rustig voortbestaan. Misschien mogen we al blij zijn dat Bethesda geen volledige naamsverandering eiste…

Een reactie achterlaten