fbpx

Bandai Namco annuleert gameprojecten en dwingt werknemers tot ontslag

Bandai Namco

Terwijl Dragon Ball Sparking Zero records breekt aan de kassa, lijkt het intern niet zo goed te gaan met Bandai Namco. De Japanse uitgever heeft verschillende gameprojecten geannuleerd en verplicht medewerkers om ontslag te nemen.

Volgens Bloomberg laat de uitgever zijn personeel niet afvloeien, maar dwingt het medewerkers tot vrijwillig ontslag. Daarbij worden werknemers een nieuwe functie toegewezen met weinig werkgerelateerde taken. Vanzelfsprekend gaan veel medewerkers uit frustratie op zoek naar een andere job.


In Japan staat het fenomeen bekend als ‘oidashi beya’. Zo kunnen bedrijven hoge ontslagpremies vermijden en hoeven ze zich geen zorgen te maken over gerechtelijke procedures. Medewerkers die zelf ontslag nemen, hoeven zich immers niet te beroepen op de uitgebreide arbeidswetten van Japan.

Volgens Bloomberg werden zo al 200 medewerkers op een zijspoor gezet, wat leidde tot 100 aanvragen tot ontslag. Volgens de website zullen er meer volgen in de toekomst.

Bandai Namco reageerde ondertussen op de aantijgingen van Bloomberg. De uitgever deelt mee dat verschillende projecten zijn geannuleerd, maar dat dit steeds na uitgebreide evaluatie gebeurde. Als gevolg van geschrapte projecten is het wel zo dat medewerkers soms lang moeten wachten voor ze een nieuw project toegewezen krijgen.

Volgens Bandai Namco is er geen sprake van ‘oidashi beya’, waarbij personeel onrechtstreeks gedwongen wordt tot ontslag.

Natuurlijk is het zo dat er de laatste maanden en jaren al een heleboel ontslagen vielen in de game-industrie. Vaak nadat de uitgevers of studio’s gigantische winsten boekten. En die tendens komt vaker en vaker voor. Begrijpelijk dat de meeste uitgevers willen vermijden om in dezelfde adem genoemd te worden als de recente ontslaggolven.

Een reactie achterlaten