Babylon’s Fall is een mislukking die je best zo snel mogelijk vergeet
Emmanuel Vercruysse |
08 maart 2022
Party like it’s 1999
Wel, niets is nog zeker vandaag de dag. Zodra je Babylon’s Fall opstart, voelt en ziet alles er best gedateerd uit. Van de ouderwetse menu’s tot de slecht uitziende character creator. Alsof dit een lelijke free-to-play versie van Elden Ring is, met twee grote verschillen. Deze Babylon’s Fall is helaas full priced en helemaal niet zo begeesterend als Elden Ring.
Zoals je verwacht van Platinum Games is de plot alweer van de pot gerukt: jij speelt een gladiator in een middeleeuwse fantasyversie van het Midden-Oosten. In een competitie om het tot Sentinel (lees: geëerde krijger) van Babylon te schoppen, moet je de titulaire toren beklimmen en er alle vijanden kapot steken, slaan en hakken. Aan je rug hangt een Gideon Coffin, een tikkende tijdsbom die van jou een soort Terminator maakt. Een best entertainende opzet die de makers al snel inruilen voor hersenloos grinden.
Het ding op je rug zorgt ervoor dat je allerlei over-the-top aanvallen kan uitvoeren. Afhankelijk van de klasse die je kiest, krijg je daarvoor een zwaard, hamer of boog in de knuisten. Het combatsysteem met lichte en zware aanvallen is op zich heel eenvoudig, maar met die twist dat je aan elk daarvan de wapens van je keuze kan toewijzen. En eens je de ‘Two Coffin combos’ unlockt, wordt het nog cooler. Die zitten onder L2 en R2 en je kan aan elk nog twee extra wapens gaan toewijzen. Leuke hack ’n slash, maar niet meer. Van de makers van Bayonetta zijn we nu eenmaal meer gewoon.
Platform, slay, repeat
Babylon’s Fall in een notendop: je slaat je doorheen de verschillende verdiepingen van de toren en na elke wave baddies moet je platformen. Het speelt echter zo ontzettend lineair dat je na een half uurtje het gevoel hebt dagen bezig te zijn. Babylon’s Fall mist afwisseling.
Of je nu de Story Quests op je eentje speelt, in co-op of liever de snellere quick match runs doet: het is allemaal één pot nat. Een groep baddies omleggen, platformen en terug de arena in. De baasgvechten brengen nog ietwat spanning, maar die zijn te schaars en te wijd verspreid tussen de levels om het verschil te maken.
Alles ziet er bovendien zo ontzettend generisch uit. Alsof je een PS3-game aan het spelen bent. Of een mobile free-to-play game die ze sterk hebben geüpscaled voor consoles. We begrijpen niet waar het misgelopen is, al kunnen we wel een gokje doen: budget. En dan gewoon te weinig, waardoor elk aspect van deze Babylon’s Fall ondermaats is uitegwerkt.
Doet deze game helemaal de das om: net als Marvel’s Avengers is deze Babylon’s Fall bedoeld als live service game waarbij er met mondjesmaat nieuwe content wordt gelost. Dat plan mag nu al de prullenbak in, Square, want dit kind is doodgeboren. Het grinden om je character te levellen is saai, tergend traag en we zien er het nut niet van in. Alsof je in een eindeloze, doelloze grindloop verzeild bent geraakt die je geen grammetje voldoening geeft. Marvel’s Avengers all over again. Laten we hetzelfde doen met deze Babylon’s Fall: gewoon zo snel mogelijk vergeten.
- hack ‘n slash combat best aanvaardbaar
- die van de pot gerukte opzet
- ziet eruit als een PS3-game
- eentonigheid troef
- te weinig boss fights
- grinden tot je erbij neervalt
BESLUIT
Babylon Fall is een van de slechtste titels die we sinds lang gespeeld hebben. Ziet er niet uit en voelt ook nog eens onafgewerkt en goedkoop aan. Foei, Platinum Games, dit hadden we helemaal niet verwacht van jullie.