fbpx

Baas Saber Interactive: ‘Games zullen niet lang meer €70 kosten’

MAG.KEYART.COLLECTOR v10 exportClient 8bit XA

Saber Interactive CEO Matthew Karch gelooft dat de huidige €70 prijs van videogames slechts een tijdelijk gegeven is. Dat liet hij vallen in een interview met IGN na de split met Embracer Group. Karch vindt de hogere prijs als gevolg van astronomische ontwikkelingskosten niet houdbaar. Volgens hem zit de oplossing in kleinere ontwikkelingsbudgetten.

Hoewel games telkens duurder worden om te ontwikkelen, is €70 euro voor een game volgens Karch niet houdbaar. De baas van Saber Interactive neemt er het voorbeeld van Cyberpunk 2077 bij. Hoewel de game het goed gedaan heeft, waren de verwachtingen gigantisch hoog en was er enorm veel geld in dat project gepompt.


Karch geeft toe dat CD Projekt Red de oorspronkelijke release uitstekend rechtgezet heeft, maar vraagt zich ook af wat er zou gebeuren als dergelijke projecten falen. Volgens hem is dat een enorm risico voor een bedrijf.

Als tweede voorbeeld haalt hij de situatie van Ubisoft enkele jaren geleden aan. Alle games van die uitgever werden uitgesteld naar het volgende jaar, dus had Ubisoft bijna geen omzet. Karch geeft aan dat het erg moeilijk is om dat weer goed te maken.

Om die reden gelooft Karch dat de sector moet overstappen op game-ontwikkeling die niet per sé van lagere kwaliteit is, maar die de kosten sterk drukt. En dat is volgens hem een systeem waar alle uitgevers naar op zoek moeten.

Grappig genoeg zal Saber Interactive zijn Warhammer 40K: Space Marine 2 ook aan €70 verkopen. Volgens Karch werd dat gedaan om niet de idee te wekken dat de action-adventure titel een slechtere game zou zijn via een lagere prijs. Karch verduidelijkt daarbij dat hij Saber Interactive ziet als een uitgever die tussen de indie studio’s en de blockbuster bedrijven ligt.

Een reactie achterlaten