fbpx

Assassin’s Creed Shadows onthult verse stealth gameplay details

AC Shadows

De laatste Assassin’s Creed games legden de focus op exploratie en combat, maar in Assassin’s Creed Shadows komt de klassieke stealth gameplay helemaal terug. De game krijgt dan ook heel wat coole stealth elementen, waarmee je je innerlijke shinobi kan loslaten.

Simon Lemay-Comtois, associate game director van Shadows, onthult alle info in een nieuwe blogpost. Volgens hem is de stealth gameplay van Shadows volledig herwerkt .


Schaduwen gebruiken

Zoals de naam doet vermoeden, kan je gebruik maken van de schaduwen. Vijanden zullen je moeilijker opmerken als je van het ene donkere plekje naar de volgende schaduw glipt. Je kans ook lantaarns of fakkels doven met je shuriken en zo een nieuwe verstopplaats creëren.

Nog cooler is dat je als beide personages plat op de grond kan gaan liggen. Al is de vrouwelijke Naoe in dat geval beweeglijker dan samoerai Yasuke. De shinobi kan namelijk zijwaarts, naar voren en naar achteren rollen om bewakers te vermijden. Of net dichterbij een doelwitten te sluipen. Vanzelfsprekend kan je gehurkt door omgevingen lopen. Dat is iets sneller, maar wel meer zichtbaar.

Double Assassination

Een van de coolste features uit de reeks maakt zijn comeback: de double assassinations. Daarvoor moet je eerst een specifieke vaardigheid unlocken, waarna je twee vijanden tegelijk kan uitschakelen. Vanop de grond of vanuit de lucht.

Eagle Vision keert ook terug, maar enkel de shinobi Naoe kan er gebruik van maken. Al is het wel zo dat beide personages profiteren van de zogenaamde ‘Observe’ mechanic. Vijanden die je tagt met Naoe, zullen ook zichtbaar zijn voor Yasuke. Verder toont Eagle Vision ook allerlei loot, collectibles, quest markers en meer.

Andere coole tools zijn de rookbom en de shinobo bell. Waarmee je de aandacht kan trekken van vijanden naar specifieke locaties. Mag het minder opvallend? Dan kan je nog altijd een werpster gooien om vijanden af te leiden. Om daarna een vlijmscherpe Kunai in hun nek te werpen.

Verbeterde AI

Staat een vijand net in een deuropening? Dan kan je hem bij de kraag vatten en mee om het hoekje sleuren, om hem daarna een mes tussen de ribben te ploffen. Op die manier is zijn lijk meteen verstopt. Natuurlijk is het omgekeerde ook mogelijk. Staat diezelfde vijand in deuropening uit het zicht van anderen? Dan kan je hem ook neersteken om daarna zijn lichaam in de struiken te verstoppen.

Met zoveel stealth opties ter beschikking, is interactie natuurlijk heel belangrijk. Om die reden krijgt de AI van vijanden een stevige upgrade. Als je gespot wordt, slaan de bewakers alarm. Maar als je daarna weet weg te komen, blijven ze alerter voor jouw aanwezigheid.

Donkere plekjes zullen dan ook altijd met z’n tweeën inspecteren. Terwijl er eentje de struiken uitkamt, zal de tweede de situatie vanop een afstand in ’t oog houden. Fluiten om het duo weg te lokken werkt niet, want dat maakt de vijanden op dat moment nog oplettender. Om veilig te ontsnappen, moet je dus eerst de observator uitschakelen en daarna de zoeker.

Wees wel voorzichtig als je met de beweeglijke Naoe vijandelijke samoerai tegenkomt. Vaak is hun harnas sterker, waardoor sluipaanvallen niet altijd fataal zijn. Daarnaast zullen ze ook struiken wegkappen als ze jou op de hielen zitten. De juiste vaardigheden vrijspelen, zodat je ook sterkere vijanden met één assassination kan neerhalen, is dus de boodschap. Of je kan er rechtstreeks de bonkige Yasuka op afsturen.

Klinkt cool allemaal, toch? Assassin’s Creed Shadows verschijnt op 14 februari.

Een reactie achterlaten