Wereldgezondheidsorganisatie erkent gameverslaving als ziekte
Ben Allossery |
22 december 2017
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gaat gameverslaving volgend jaar officieel erkennen als een ziekte. Volgens de organisatie is na 10 jaar onderzoek gebleken dat excessief gamen wel degelijk een ziekte is. Het WHO spreekt van een gameverslaving als ‘gamen het leven van een persoon domineert en gamen een dwang wordt’. Welke precieze criteria het WHO zal hanteren om te bepalen of iemand al dan niet gameverslaafd is, is nog niet bekend.
In het Handboek voor de Classificatie van Psychische Stoornissen van de American Psychiatric Association vinden we wel 9 criteria die op een gameverslaving kunnen duiden:
- obsessief bezig zijn met games
- terugtrekkingsgedrag vertonen als er niet gegamed wordt
- zichzelf almaar meer tijd gunnen om te gamen
- mislukte pogingen hebben ondernomen om het gamen af te bouwen (of te stoppen)
- geen belangstelling vertonen voor andere activiteiten, zoals hobby’s
- ondanks besef van gevaren voor de gezondheid excessief blijven gamen
- liegen over gamegebruik
- gamen als uitlaatklep voor angsten en frustraties
- relaties verliezen of verwaarlozen
Uit een onderzoek van de Universiteit van Utrecht blijkt tegelijk dat 1 op de 10 gamende jongens tussen 12 en 15 jaar, minstens 4 uur per dag gamet. Dat betekent volgens de onderzoekers nog niet dat je gameverslaafd bent, maar noemen ze de tijdsbesteding wel alarmerend.
Dat niet iedereen blij is dat gameverslaving in het standaardwerk wordt opgenomen, is duidelijk. Tegenstanders menen dat het verschijnsel nog onvoldoende bestudeerd is en dat enthousiaste gamers wel eens onterecht gestigmatiseerd zouden kunnen worden.