fbpx

Maps van Battlefield 2042 zijn zo groot dat makers moeten ‘clusteren’

BF4

In Battlefield 2042 zijn de maps groter dan tevoren. En hoewel het spelersaantal verdubbeld werd, moet ontwikkelaar DICE ervoor zorgen dat er op zo’n kolossale maps genoeg natuurlijke confrontaties plaatsvinden. En dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, die de studio toelichtte tijdens Xbox Extended.

Design director Daniel Berlin vertelt dat ze het level design helemaal anders hebben moeten aanpakken in Battlefield 2042. “We hebben gebruik gemaakt van ‘clustering’, wat betekent dat je een gigantische map gaat verdelen in kleinere confrontatiezones met specifieke missiedoelen. En die ook zo designen dat spelers er als het ware naartoe worden gezogen.”


Berlin neemt Hourglass in Qatar als voorbeeld: één van de grootste maps van Battlefield 2042. Al zal je dat als speler niet meteen merken door de verschillende sublocaties. In het oosten van de map vind je enkele wolkenkrabbers waar je je kan verstoppen. Tussen die gebouwen zijn ziplines gespannen, zodat je gemakkelijk kan switchen van gebouwen.

Even verderop vind je een voetbalstadion, waar je terecht kan voor vuurgevechten op kleinere schaal. In het zuiden van de map vind je dan weer een dorp voor close combat actie en waar je de gebouwen helemaal aan flarden kan knallen. Erg veel afwisseling op één map, dus.

Maar hoe ga je dan te werk om een sublocatie te veroveren? Als we het voorbeeld van het stadion nemen, vind je verschillende ‘hardpoints’ in en rondom het gebouw. Die moeten allemaal veroverd zijn om controle te krijgen over de sector. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan, want gecoördineerd teamwerk speelt een belangrijke rol in Battlefield 2042.

Natuurlijk is er in bovenstaande scenario’s geen rekening gehouden met de allesvernietigende kracht van tornado’s of het effect van zandstormen die de zichtbaarheid tot nul herleiden. De natuurfenomenen tijdens de matches zijn niet scripted en kunnen op elk moment spontaan de kop opsteken en zo de uitkomst van de match sterk beïnvloeden.

In zekere zin lijken de maps van Battlefield 2042 dus wel op (kleinschalige) battle royale-maps. Als we vergelijken met Verdansk uit Call of Duty, zijn er ook herkenningspunten op de map aangebracht, waar spelers op natuurlijke wijze naartoe geleid worden.

Wij zijn alvast benieuwd naar onze eerste veldslag in de game. Battlefield 2042 staat gepland voor release op 22 oktober. Check hier de eerste gameplay.

Battlefield 2042 Gameplay Hourglass Map Tornado

Een reactie achterlaten