fbpx

Europese monsterboete voor Valve en andere uitgevers voor ‘geoblocking’

Steam Key

De Europese Commissie heeft stevige boetes uitgedeeld aan verschillende game-uitgevers voor geo-blocking van digitale codes. Zo mogen volgens de Europese wetgeving downloadcodes voor een game niet beperkt worden tot één land. Valve, Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media en ZeniMax moeten nu samen een bedrag ophoesten van zo’n 7,8 miljoen euro omdat ze die Europese wetgeving aan hun laars lapten.

In de Europese Unie geldt eenheid van de (digitale) markt. Een pre-paid code voor een game die je bijvoorbeeld aankoopt in Oostenrijk, moet ook inwisselbaar zijn in alle andere Europese landen. Dat was bij de genoemde uitgevers niet het geval.


Valve, Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media en ZeniMax hadden de mogelijkheid om het inwisselen van een code te beperken tot één specifiek land. Een beleid dat ingaat tegen de Europese wetgeving.

Aangezien Valve de enige was die zijn beleid niet onmiddellijk wilden aanpassen, kreeg het een boete opgelegd van €1,624,000. Capcom koos daarentegen wijselijk om zijn beleid aan te passen, wat resulteerde in een vermindering van 15%. De uitgever werd beboet voor €396,000. De overige uitgevers beslisten dan ook maar om mee te werken en hun terms of service aan te passen.

Uitgevers Bandai Namco, Focus Home, Koch Media en ZeniMax kregen daarom ook een korting van 10% en moesten respectievelijk €340.000, €2.888. 000, €977.000 en €1.664.000 ophoesten. In totaal dus goed voor zo’n €7,8 miljoen.

Eurocommissaris voor Digitale economie Margrethe Vestage wil uitgevers met deze sanctie eraan herinneren dat het verboden is voor bedrijven om grensoverschrijdende aankopen binnen de EU te blokkeren. En dat de eenheid van te allen tijde gerespecteerd moet worden.

Een reactie achterlaten