Studie: “Gokelementen in games verhogen kans op gokverslaving bij tieners”
Stijn Poelmans |
22 november 2024
Uit een recente Vlaamse studie blijkt dat jongeren die in contact komen met gokelementen in games, ook in het echte leven sneller gaan gokken. De onderzoekers van het Gam(e)(a)ble-onderzoek roepen daarom op tot meer bescherming tegen gokelementen in games.
Onderzoekers van KU Leuven en UGent concluderen bevraagden zo’n 2000 tieners in scholen over heel Vlaanderen en ontdekten dat 75% van Vlaamse gamers tussen 12 en 17 jaar al in contact gekomen zijn met gokelementen in games.
Dat gaat van lootboxen zoals in Apex Legends of Ultimate Team cards in EA Sports FC (met een beperkte winstkans voor specifieke beloningen) tot prijzenwielen in mobile games. De onderzoekers rekenden ook het kijken naar streamers die lootboxen openen of aanprijzen mee.
Die blootstelling aan gokelementen in games heeft volgens de studie op lange termijn een negatieve impact: het zorgt ervoor dat minderjarigen ook in het echte leven sneller gaan gokken en verhogen ze de kans op een gokverslaving.
Zo gaf 60% van de ondervraagde jongeren aan al deelgenomen te hebben aan gokgerelateerde activiteiten in het echte leven. Daarbij gaat het vooral om weddenschappen met vrienden of spelen met krasloten. Vooral die krasloten zijn opvallend, want kansspelen zijn verboden voor minderjarigen.
Het onderzoek concludeert dat er een duidelijke link is tussen de blootstelling aan gesimuleerd gokken in games en een verhoogde gokintentie op lange termijn. Daarom roepen de onderzoekers op tot meer gokpreventie bij jongeren. Dat kan bijvoorbeeld door een betere ouderlijke begeleiding of door lessen over games en digitaal welzijn of over de impact van reclame.
Toch moet gezegd dat deze studie weinig nieuws aan het licht brengt. Ondanks de strenge Belgische wetgeving omtrent gokelementen of lootboxen in videogames, is er bijzonder weinig controle op uitgevers en gamestudio’s. Vandaar dat heel wat games met gokelementen nog steeds door de mazen van het net glippen.
Daarnaast ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de ouders om te weten waar hun kinderen zich mee bezighouden. Videogames zijn op vlak van lootboxen lang niet meer het kindermedium wat het vroeger was. Verdiep je gerust eens in de games die je kinderen spelen. Of speel gerust eens een potje mee.