REVIEW The Plucky Squire – Heldhaftig goed in meerdere dimensies

The Plucky Squire

Ook beschikbaar op: Xbox Series/PC

In een industrie die overspoeld lijkt door remakes, remasters, sequels en al dan niet falende AAA-titels, gebeurt het niet zelden dat we onze hoop vestigen op de indie-ontwikkelaars. En zeker wanneer uitgever Devolver iets nieuws uitbrengt, kunnen we niet anders dan nieuwsgierig worden.

Plucky troeven

Deze The Plucky Squire heeft heel wat troeven in huis om een nieuwe indiehit te worden. De prachtige, levendige tekenstijl alleen al zorgt ervoor dat de game een geweldige eerste indruk maakt, en dan moet je het concept van de game nog ontdekken. The Plucky Squire speelt zich af in de wereld van een prentenboek voor kinderen.

Jij bestuurt de held Krabbel die zijn tijd vooral spendeert met heldhaftige figuren en het verslaan van de lokale bad guy Moppergrom. Maar op een dag ontdekt die boosaardige kerel dat er een hele wereld bestaat buiten het prentenboek, en slaagt hij erin om jouw gezelschap te verbannen naar die 3D-wereld.

The Plucky Squire review 1

Interdimensionaal

En ja, dat betekent ongeveer exact wat je wellicht al vermoed: dit is een game in verschillende dimensies. Je start je avontuur als een 2D-tekening in het prentenboek, maar zodra je uit het boek geduwd wordt, kom je in de “echte” 3D-wereld terecht. Even los van dit trucje met het wisselende perspectief, is het belangrijk dat we opmerken hoe eenvoudig de basisgameplay hier is.

Krabbel heeft slechts enkele basic bewegingen tot zijn beschikking, zoals aanvallen met zijn zwaard, springen, wegrollen en voorwerpen verslepen. Het doet denken aan een klassieke adventure game zoals The Legend of Zelda: A Link To The Past denken. Na verloop van tijd speel je extra moves vrij, zoals een spin attack of een manier om je wapen te gooien en het te laten terugkeren. Allemaal erg Link. En da’s geen slechte zaak.

Helemaal interessant wordt het wanneer het spel je ook met enkele puzzels begint te confronteren. Dat begint vrij tam met drukgevoelige knoppen waarop je een voorwerp moet slepen, maar voor je het weet moet je bepaalde levels oplossen door meermaals de wereld van het prentenboek te verlaten en iets te gaan manipuleren in de 3D-wereld. Zo kan je na verloop van tijd bladzijden uit het prentenboek omkantelen, waardoor objecten kunnen verschuiven in het boek. Of je kan bommen planten op het boek die breekbare vijanden en voorwerpen laten exploderen op de pagina’s. Er zitten enkele echt inventieve momenten tussen die je zeker zullen bijblijven.

The Plucky Squire review 2

Kindvriendelijk?

Zowat alles aan The Plucky Squire geeft je de indruk dat deze game voor jonge kinderen bedoeld werd. Van het thema (een fantasy prentenboek) en grafische stijl tot de kleurrijke figuren en de vrolijke deuntjes. Al is dat maar deels de waarheid. Dankzij de relatief simpele gameplay en de verhaallijn die wel een beetje meta gaat, maar nooit echt complex wordt, is het spel absoluut toegankelijk voor kinderen die al wat kunnen lezen. Al merk je aan alles dat de developers zich ook richten op ervaren gamers.

Zo zullen je kids hulp nodig hebben bij de woordpuzzels waarbij je – een beetje zoals in klassieker Scribblenauts – de juiste woorden naar de juiste zin moet slepen om de wereld rond je te veranderen. De sialogen bevatten ook termen als “convoy”, “cavalcade” of “nefarious”. En sommige puzzels vereisen heel wat logisch redeneren. En dan zijn er nog enkele plotelementen die duidelijk het volwassen geworden kind in elk van ons aanspreken.

The Plucky Squire review 3

Voor veteranen

Bovendien zit The Plucky Squire tjokvol verwijzingen naar andere games, die enkel ervaren rotten zullen herkennen. Dat gaat van minigames die bewust klassiekers als Punch-Out, R-Type/Space Harrier of Puzzle Bobble nabootsen, naar gameplaysegmenten en knipogen die refereren naar indiegames als Crypt of the Necrodance, Papers Please en zelfs The Stanley Parable. Dit alles zorgt ervoor – samen met verzamelbare artwork en nog enkele andere geheimen in de gamewereld – dat The Plucky Squire heel wat meer om het lijf heeft dan je oorspronkelijk zou denken.

Het enige echte minpunt is dat de flow van het spel net iets te vaak onderbroken wordt door nutteloze dialogen. Men is er bij ontwikkelaar All Possible Futures in geslaagd om een game te maken die voor alle leeftijdscategorieën een aanrader is. Mooi om te zien hoe niet alleen Nintendo, maar nu ook Sony met Astrobot en Devolver met deze game inzet op uiterst speelbare en charmante avonturen. Wij zijn alleszins fan van deze trend!

8.2
The Plucky Squire
  • eenvoudige, maar leuke gameplay