REVIEW EA Sports FC 25 – Schittert zoals een middelmatige verdediger

EA Sports FC 25 review 1

Ook beschikbaar op: PS4/Xbox/PC/Switch

EA Sports FC 24 was naar onze niet zo bescheiden mening de slechtste FIFA in jaren. Dat klinkt wat schizofreen, als je de voorgaande zin echt goed leest, maar je weet wat we bedoelen: zelfde gamereeks, andere naam. En ook dezelfde reeks, maar niet dezelfde game, want nooit stond de gameplay zo ver af van de realiteit. En dat was al niet het sterkste punt van FIFA.

Spurten en schieten, zo kon je de gameplay samenvatten. Letterlijk zelfs. Vorig jaar kon je met de juiste spelers in volle galop alles en iedereen voorbijrennen en dan knallen op doel. Ons neefje, dat ons normaal gezien vermorzelt met gemak, geloofde ons niet. Maar toen ik met de aalvlugge Marcus Thuram die tactiek cheesde, zoals dat dan heet, krijg hij een onvervalste pandoering. Weg sfeer.

Draaiende tientonner

De gameplay is deze keer beter. Oef. We slaken een grote zucht. Om te beginnen, draaien jouw verdedigers nu sneller dan een tientonner om hun as. Het blijft voorlopig wat lijken op de draaicirkel van een volgeladen bestelwagen, maar het is een verbetering.

Hun startsnelheid ligt ook iets hoger. Vorig jaar kreeg je in de eerste meters nadat je veranderde van speler altijd last van gras dat erg hard aan de noppen kleefde. Daarmee zijn alle euvels die ons vorig jaar zo tegen de borst stootten, van de perfect onderhouden grasmat.

EA Sports FC 25 review 1

Therapeutische paragraaf

Tactiek, dat is de nieuwe dada van deze niet-FIFA. Een rommelig filmpje met Zinedine Zidane moet het belang daarvan schetsen. Wij dachten vooral: zizou, dat hebben we ook weer achter de rug. Maar, niet gelogen, de tactische diepgang ligt deze keer veel, euhm… hoger.

Je kan nu piekfijn bepalen welke speler wat moet doen in welke formatie. Het staat je dus helemaal vrij om er op zijn Tedesco’s een rommeltje van te maken en Carrasco op de linksback te zetten, Doku weg te trekken van zijn favoriete flank en dan tegen de pers te verklaren dat je tevreden was over de nederlaag tegen een voetbaldwerg. Dat laatste is gelogen, maar schrijven werkt therapeutisch. Vergeef het ons.

EA Sports FC 25 review 2

Eigen talent

De tactische flexibiliteit werkt wel, maar in tegenstelling tot Football Manager, is het nog altijd jouw talent aan de knoppen die bepaalt wie het haalt. Tot iedereen een halve dag later online de nieuwste metatactiek gebruikt, uiteraard. We vrezen dat de funderingen van EA Sports FC 25 niet robuust genoeg zijn om tactieken te genereren die echt een verschil maken. Daarvoor zijn de momenten waarop de AI heel rare beslissingen neemt, te frequent.

Denk aan afhaken net wanneer de ruimte openligt, een klassieker die al vele jaren meegaat. Of huizenhoge gaten tussen de linies, ook al timmer je alles op papier dicht. In onze korte reviewtijd is het onmogelijk om te achterhalen hoeveel waarheid er achter onze beweringen zit. Dus we concentreren ons graag op het positieve. Zo krijg je live suggesties voor passende richtlijnen, zoals een geschikte formatie voor jouw countervoetbal. Zo kunnen ook minder passionele voetbalfanaten aan de bak. We juichen het toe.

EA Sports FC 25 review 3

Hipper soort voetbal

Als de kolkende rivier een uitgemergeld stroompje wordt, dan kan het helpen om een andere bron naar de oevers te leiden. Dat is hoe we Rush zien, het speltype waarin je met 5 tegen 5, lossere buitenspelregels en blauwe kaarten een veel hippere vorm van voetbal beoefent. Het is niet ons ding. Het staat te dicht bij het echte werk. En hier missen wij vooral de complexiteit van een reguliere match.

We hadden liever iets gezien dat verder gaat. Waarom geen integratie van het kindje van Gerard Piqué, de Kings League? Daar zijn de gekke, afwijkende regels, met doelpunten die je dubbel kan laten tellen en meer, toch wat creatiever. En als je in de Lage Landen wil scoren, dan was het gelijkaardige Masters of Madness, van Jan Vertonghen en Dries Mertens, een prachtig verkoopsargument geweest.

Dat de andere modi helemaal gelijk zijn gebleven, hoor je ons zeker niet vertellen. Maar dat de verschillen miniem zijn, dat is een waarheid als een koe. We denken bijvoorbeeld aan de Live Points voor de manager career. Leuk dat je ergens midden in het seizoen kan inpikken, maar wereldschokkend is het niet.

De Snapshots, die zullen leunen op drama uit de echte voetbalwereld, vinden we al iets interessanter. Een club overnemen waar de trainer het in het echt net mocht afbollen, klinkt als een dynamische uitdaging die we graag aangaan. EA probeert in deze EA Sports FC 25 wel iets, maar je merkt aan alles dat de focus op de FUT-melkkoe blijft liggen.

EA Sports FC 25 review 4

Tijd voor concurrentie

EA Sports FC 25 is een sterkere game dan zijn voorganger. Maar jouw grootmoeder voorbijspurten op de atletiekpiste is geen wereldprestatie. De gameplay werd strakker aangespannen. Daardoor is dit opnieuw een speelbare game, in plaats van een digitale puinhoop. Er zijn ook nieuwe features, waarvan de ene al wat meer kan boeien dan de andere. Maar we blijven toch op onze honger zitten. Het is tijd dat EA Sports deftige concurrentie krijgt, zodat ze wat minder op hun lauweren kunnen rusten.

6.4
EA Sports FC 25
  • strakkere gameplay