REVIEW Age of Mythology: Retold – Goddelijk eerbetoon

Age of Mythology Retold

Getest op: PC
Ook beschikbaar op: Xbox Series

Age of Mythology: Retold is de zoveelste remaster binnen de vertrouwde en ijzersterke Age of Empires-serie. Alleen moesten we even slikken toen we uit nieuwsgierigheid het jaartal van de originele release opzochten: 2002. Confronterend. We herinneren ons nog goed hoe we na school urenlang begeesterd aan het scherm gekluisterd zaten om legers van mythische wezens het te laten uitvechten. Maar of dat 22 jaar later nog steeds het geval is?

Als vanouds

Het is niet de eerste keer dat deze mythologische versie van Age of Empires een opsmuk krijgt. In 2014 kreeg de klassieker een Extended Edition met HD-ondersteuning. Al doet deze Retold veel meer. Een hele resem quality if life aanpassingen doorvoeren bijvoorbeeld die het gamen anno 2024 er een stuk vlotter en aangenamer op maken.

Voor wie het origineel nooit speelde: Age of Mythology onderscheidt zich van andere real-time strategiegames door de focus te leggen op grondstoffen en legers, maar ook op het aangaan van allianties met goden uit verschillende mythologische settings. Naast de Griekse, Egyptische en Noorse mythologieën zijn in Retold ook de Atlantiërs uit de oorspronkelijke uitbreiding inbegrepen. Enkel zonde dat de nieuwe god Freyr achter een paywall zit.

Age of mythology retold 1

Wonder Age

De singleplayer campagne is dezelfde gebleven: jij speelt als Arkantos, een legendarische held uit Atlantis, die door de goden wordt opgeroepen voor een cruciale missie. Tijdens zijn avontuur ontdekt Arkantos dat duistere krachten chaos proberen te zaaien. Dit brengt hem naar Egypte, Scandinavië en uiteindelijk terug naar Atlantis, waar hij de goddelijke krachten moet inzetten om de wereld te redden van de verwoestende titaan Kronos.

Net als vanouds begin je bescheiden met slechts een handvol dorpelingen. Naarmate je hout, voedsel en goud verzamelt, kan je legers trainen, bouwen en doorgroeien naar een volgend tijdperk. Er zijn vier tijdperken in totaal, waarbij de sterkste legers en meest imposante gebouwen pas beschikbaar komen in het laatste, zogenaamde Mythic Age. In Retoldis er nu ook een vijfde tijdperk toegevoegd: de Wonder Age. Maar deze dient eigenlijk als een winconditie door je units een stuk sterker te maken.

Hoewel we de campagne vroeger al ettelijke keren hebben doorgelopen, hebben we opnieuw genoten van de tientallen levels. Bovendien is het een goede introductie voor nieuwkomers. Een dikke aanrader om de singleplayer-modus door te spelen.

Age of mythology retold 2

Nu ook met AI

De gameplay in Age of Mythology bouwt voort op de eerdere titels. Je gebruikt dorpelingen om hout, voedsel en goud te verzamelen en om muren, torens en andere gebouwen te bouwen. Vanuit deze structuren train je onder andere krijgers, cavalerie en boogschutters. In Retold kan je ook gretig gebruik maken van de nieuwe functie om militaire eenheden automatisch te trainen, zodat je altijd over een verse aanvoer van strijdkrachten beschikten.

De grootste verbetering vinden wij echter het nieuwe AI-systeem dat je dorpelingen automatisch over de verschillende grondstoffen verdeelt. Een welkome verademing voor casual spelers zoals wij, die hun aandacht niet overal tegelijk kunnen verdelen. Het neemt de zorg volledig uit handen zodat jij rustig kan focussen op de vijand.

Age of mythology retold 5

Herlaad je goden

Naast het verzamelen van grondstoffen moet je ook je eigen goden aanbidden om mythische wezens te kunnen ontvangen. Zo kan je je Griekse troepen versterken met Medusa’s die vijanden doen verstenen of als Noorman trollen en reuzen in de strijd gooien. Je eigen Kraken los doen gaan op een nietsvermoedend vijandig schip? Of vijandelijke gebouwen platwalsen met een gigantische scarabee? De variatie aan mythologische wezens zorgen voor een enorme herspeelbaarheid. Ook de torenhoge Titans uit de originele uitbreiding zitten gelukkig weer in Retold.

Telkens wanneer je naar een nieuw tijdperk opklimt, kies je tussen twee goden. Elke god brengt niet alleen unieke die Mythic Units met zich mee, maar beschikt ook over een speciale godkracht. Denk bijvoorbeeld aan het oproepen van een verwoestende aardbeving of het creëren van een ondergrondse doorgang waarmee je je strijdkrachten over de kaart kan teleporteren. Voorheen waren deze godkrachten slechts eenmalig te gebruiken, maar in Retold kan je ze na een korte cooldown meerdere keren inzetten. In de praktijk blijkt echter dat de relatief hoge kosten in Favor vaak niet opwogen tegen de voordelen van deze krachten.

Age of mythology retold 3

Van zero naar hero

Nadat we de campagne hadden voltooid, hebben we ook de multiplayer uitgebreid getest. Dit kan offline tegen AI-tegenstanders, maar er is ook een uitgebreid online gedeelte. Zo kun je via een serverbrowser je eigen spel hosten met aangepaste regels en parameters. De geklasseerde matches zijn echter interessanter.

Wanneer je die selecteert, word je automatisch gekoppeld aan een tegenstander van je eigen niveau. Tijdens het schrijven van deze review was het nog best rustig om voortdurend nieuwe tegenstanders te vinden, maar na de release kan je flink grinden om je rang te verbeteren. Hoewel dit allemaal niet nieuw is ten opzichte van eerdere versies van Age of Mythology, zal dit zeker zorgen voor een toestroom van nieuwe spelers.

Age of Mythology Retold 2024

Tijdloze stijl

In eerste instantie waren we ietwat teleurgesteld toen we de graphics van Retold zagen. De stijl is vrijwel identiek aan die van eerdere edities, al hebben ze gebruik gemaakt van moderne technieken om meer visueel detail toe te voegen. Verwacht hier echter geen visueel spektakel. De cutscenes in de campagne blijven net zo houterig als voorheen, al heeft dat ook wel een nostalgische charme. Daarnaast is de optie voor raytracing toegevoegd, al heb je hier uiteraard wel een krachtige computer voor nodig.

Ons testsysteem was aangesloten op een ultrawide-monitor, en deze resolutie werd in zowel de menu’s als tijdens de gameplay goed ondersteund. Omdat de game ook op Xbox-consoles is uitgebracht, hebben we ter test een controller aangesloten. Er gaat niets boven toetsenbord en muis, maar toch hebben de makers goed nagedacht over de besturing. Met wat oefening is de game prima speelbaar met een controller.

Zachte prijs

Het beste aan Age of Mythology: Retold is de prijs. Voor slechts 30 euro krijg je een remaster van een ijzersterke klassieker, die 22 jaar later nog steeds stevig overeind staat. Hoewel er geen grote veranderingen zijn ten opzichte van eerdere versies, heeft de ontwikkelaar wel enkele fijne quality-of-life-aanpassingen toegevoegd. Enkel zonde dat de nieuwe Noorse god Freyr enkel in de duurdere Premium-editie beschikbaar is. Leuk voor de fanatiekelingen, maar een remaster met een paywall vinden we toch te veel van het goede.

8.0
Age of Mythology: Retold
  • klassieker met moderne verbeteringen
  • nieuwe AI-functies
  • zachte prijs
  • weinig nieuwe content
  • betalen voor nieuwe god

Een remaster van een ijzersterke game, die 22 jaar later nog steeds stevig overeind staat. En dat voor maar 30 euro. Deze Age of Mythology: Retold is mythologisch vermaak voor zowel nieuwkomers als nostalgische strategiefans. Prostagma? Voulome!