fbpx

Returnal studio zoekt manier om savesysteem te implementeren

returnal launch

Sinds de release van Returnal, klagen gamers steen en been over het gebrek aan een save-functie in de PS5 game. Housemarque heeft die kritiek opgevangen en zoekt naar een mogelijke oplossing, al weet de studio voorlopig nog niet hoe hij het probleem moet tackelen.

Housemarque marketing director Mikael Haveri laat in een interview Axios Gaming dat de studio mogelijke opties bekijkt, maar dat de oplossing niet zo simpel is. Volgens Haveri zitten verschillende systemen nu in de weg om zo’n savesysteem te implementeren en bekijkt het team alle verschillende pistes.


Zoals je weet is Returnal een roguelike game en keer je altijd terug naar je schip als je sterft. Het enige wat je dan kan doen, is dan volledig opnieuw beginnen. De game biedt wel enkele teleportatie-shortcuts, maar wanneer je de derde wereld (van zes) hebt bereikt. En daar heelhuids toekomen, kan heel wat tijd in beslag nemen.

Om die reden vinden spelers het concept af en toe vervelend. Vooral als ze de game willen afsluiten, maar nog volop aan een run bezig zijn. In dat geval moet je immers opzettelijk sterven. Daarnaast geven spelers toe dat mogelijke crashes voor veel frustraties zorgen. Aangezien het verlies van progressie in dat geval niet aan je vaardigheden ligt.

Om mogelijke frustraties te beperken, ijveren tal van spelers voor een tijdelijke save, die verwijderd wordt nadat-ie ingeladen is. Zo is vals spelen niet mogelijk, maar kunnen spelers de game toch gerust afsluiten als ze dringend weg moeten.

Wij vonden Returnal alvast bijzonder geslaagd. Al moet je er even voor doorbijten.

Een reactie achterlaten